رد شدن به محتوای اصلی

سانسور اسلامی برای نابودی آزادی بیان در سوئد، قانونی است

همه ناآگاهان فکر می کنند که اروپا قاره ای است آزاد که آزادی بیان را ارج می نهد و با این رویکرد که در راستای حقوق بشر تعریف می شود، به رژیم های سیاسی و فضای فرهنگی خود از جمله ایران است که می توانند آزادانه علیه هر چیز که دلشان می خواهد گفتگو کنند.


اما دریغ از ناآگاهی که در اروپا چنین آزادی بیانی وجود ندارد و می توان به آسانی آب خوردن، صدای منتقد و نویسنده و طنز پرداز را به نام قانونی موسوم به "جرایم نفرت پرکنی اینترنتی" خفه کرد. جمهوری اسلامی سوئد که میزان بسیار از گله های الله پرست را در خود راه داده است، به خوبی از این حربه ی قانونی برای بستن زبان منتقدان استفاده می کند؛ آن هم در حالی که در این مورد که به آن اشاره خواهد شد، طنز پرداز هتا توهین هم نکرده است، هر چند توهین به مقدسات و باورهای دینی نیز، باید در چارچوب آزادی بیان پذیرفته شده باشد که گویا جمهوری اسلامی سوئد، چنین آزادی ایی را برنمی تابد.

متن زیر، ترجمه ای از این جستار است.

سردبیر پیشین مجله ی دمکرات های سوئد به نام "روزگار ما" (Samtiden)، به آن علت که از سوی "گروه آزمونگر نفرت اینترنتی" (Net Hate Examiner Group) به پلیس گزارش شده بود، مورد بازجویی قرار گرفت. علت آن، دو نفاشی طنز درباره ی اسلام الکزا است که این روزنامه نگار بر روی ف. بوک خود منتشر کرده است !!

پس از آنکه این روزنامه نگار سوئدی تصویری دربردارنده ی دو جلد از دو کتاب تخیلی را منتشر می کند، روزنامه نگار و سرپرست "یان خونسون" (Jan Sjunnesson) به جرم "تحریک به نفرت" به پلیس فراخوانده شد. خونسون خودش این رفتار را تلاشی برای بی اعتبار کردنش می خواند.

فرتوری که خونسون را دچار آزردگی و رنج کرد، در رابطه با نمایشگاه کتاب گوتنبرگ در سپتامبر ۲۰۱۷ بود که دو کتاب تفرقه انگیز را برجسته می کرد که منجر به بحث داغی شد:

"مادر بزرگ روح نیست" و "پدر بزرگ چار تا زن دارد" !! این دو کتاب در همکاری با انجمن های الله پرست "فرهنگ شمالی سومالی" و ""پیش دبستانیان روشنیده شده"  منتشر شده بودند که درباره ی دیگر راه و روش های فرهنگی همچون چند همسری اسلامی و نکبتی به نام روبنده (به گفته ی عربش برقع) سخن می گفتند.
خونسون در این باره با تصویری از دو عنوان تخیلی کتاب، پاسخ داد. یکی از اینها "مستفا می خواهد همراهی کند" نام دارد و کودکانی را به تصویر می کشد که سنگ هایی را به منظور پرتاب کردن به سوی دختری، از روی زمین برمی دارند. تصویر دوم، "با پدر بزرگ در کار" نام دارد و دو مرد را نشان می دهد که دو مرد نفر سومی را با تازیانه ی اسلامی شکنجه می کنند.

Satirteckningarna som ledde till polisför https://t.co/mANKSvxDdo pic.twitter.com/EjYc5J7TAM
خونسون بازجویی پلیس را ثبت و ضبط کرد که در ۱۵ اُم ماه می ۲۰۱۸ روی داد. پس از آن، وی تصویر کامل طنز خود را منتشر نمود (پیوند چیزی را نشان نمی دهد، زیرا خبرگزاری اسپوتنیک روسیه نیز، آن را سانسور کرده است) !! در خلال بازجویی پلیس، خونسون پذیرفت که تصاویر را منتشر کرده است، اما مرتکب جرم شدن را انکار کرد.

خونسون در بازجویی پلیس:
"هیچ منظور بی احترامی نداشتم و این تصاویر به منظور طنز بودند".

بر اساس گفته ی خونسون، او از سوی یک گروه آزمونگر نفرت اینترنتی (Näthatsgranskaren ) که پولش را مالیات مردمی تامین می کند، به پلیس مورد شکایت واقع شده است که فعالیتش در پاییدن جستارهای برخطی است که دربردارنده ی سخنان متنفرانه باشند. این گروه خود را مستقل می شناساند و با این وجود و به علت همین غلط کاری ایی که انجام می دهد، به همراه "بنگاه سوئدی جوانان و اجتماع" (MUCF)، در مجموعه سرانه ی هنگفت سالانه ی ۶۰۰.۰۰۰ کرون برابر با ۷۴ هزار دلار از دولت و از جیب مالیات پردازندگان سوئدی، دریافت می کند !!

خونسون در وبلاگ خود می نویسد:
"توجه داشته باشید که من آن پوشینه های کتاب را نکشیدم و اینکه دیدگاه نوشتاری من، به دین و قومیت مربوط نمی شود".

"کاترینا یانوش" (Katerina Janouch) همکار روزنامه نگار وی، از مردم خواست تا این تصاویر "توهینگر" را اشتراک گزاری کنند تا "حال تروریست های نفرت اینترنتی" را جا بیاورند و از یان خونسون پشتیبانی کرده باشند. او می نویسد: "لتفن بازتوییت کنید. بگزارید با هم مرتکب بزه شویم".

با وجود فرتورهایی که به شکلی توانمند به عنوان تصاویر مجرمانه خط مشی بندی می شوند، این تصاویر از سوی رهبر دمکرات های سوئد "جیمی اوکه شون" (Jimmie Åkesson) نیز، به عنوان همراهی و پشتیبانی از آزادی بیان، اشتراک گزاری شدند. اوکه شون در ف. بوک خود با عنوان "دوستان سوئد"، همه را تشویق می کند تا بر خلاف آن رفتار فاشیستی اسلامی رفتار کنند:

"سوئد یک دمکراسی است و در دمکراسی، طنز و هجو مجاز است. این فرتور تنها طنزی است درباره ی اینکه چگونه پدیده ای بیگانه و قرون وسطایی در سده ی ۲۱ و در سوئد، عادی سازی می شود. این کار نمی تواند غیر قانونی باشد. نباید غیر قانونی شود، چرا که این معنی را خواهد داد که سر فرود آوردن و سقوط کردن، تا همینجا هم بسیار افراط شده است".


یان خونسون دارای مدرک کارشناسی ارشد در رشته ی فن آموزش و پرورش از دانشگاه اوپسالا می باشد و نویسنده ی چندین کتاب درباره ی فلسفه، یادگیری و جامعه شناسی است. او از آغازه های دهه ی ۱۹۸۰، به عنوان یک روزنامه نگار آزاد فعال بوده است.



نظرات

پست‌های معروف از این وبلاگ

بس که این ملت خر است

مملکت در دست مشتی خائن غارتگر است بس که این ملت خر است حال روشنفکر بیچاره ز بد هم بد تر است بس که این ملت خر است مغزها له شد به زیر سم ملایان قم وای در عصر اتم صحبت عمامه و تسبیح و ریش و منبر است بس که این ملت خر است هر که حرفی زد ز آزادی دهانش دوختند جان ما را سوختند حرف حق این روز ها گویی گناه منکر است بس که این ملت خر است مملکت افسوس برگشته به صد ها سال پیش حرف عمامه است و ریش گوز من بر ریش هر چه شیخ در هر کشور است بس که این ملت خر است خاک شهر قم گمان داری بشر می پرورد تخم خر میپرورد زانکه هر سو شیخکی بر منبری در عرعر است بس که این ملت خر است ما که می دانیم حال شیخ ها در حجره ها وای بر احوال ما کز تف هم درسها ماتحتشان دائم تر است بس که این ملت خر است شیخ ریقویی که دائم بود دنبال لوات در پی فور و بساط با فلان پاره اش امروز یک شیر نر است بس که این ملت خر است وانکه خیک گنده اش پر بود دائم از عرق چونکه برگشته ورق پیش چشم ملت اکنون بهتر از پیغمبر است بس که این ملت خر است معده هر شیخ چون پ

اسناد شرارت و آدم فروشی محسن مخملباف

" محسن مخملباف " که در سال ۱۳۵۳ به همراه دو نفر دیگر، اقدام به  یورش تروریستی  با چاقو به پاسبان خیابان ایران (مرحوم شامبیاتی) می کنند، در درگیری با وی مجروح و دستگیر می شود. اینک مستندات پرونده ی مخملباف را به نقل از گزارش ساواک و نیز گزارش روزنامه ی اطلاعات در اختیار همگان می گزاریم. همچنین گواهی نزدیکان و قربانیان وی مبنی بر همکاریش با آدمخوار رژیم لاجوردی (فرنشین وقت زندان اوین)، در دستگیری و پرونده سازی برای مخالفان جمهوری اسلامی را نیز مورد بررسی قرار می دهیم. گزارش ساواک از دستگیری محسن مخملباف سازمان اطلاعات و امنيت كشور س. ا. و. ا. ک خيلی محرمانه گزارش بازجویی مشخصات متهم "محسن" فرزند "حسين"، شهرت مخملباف، شماره ی شناسنامه ۶۱۴۴۸ تهران، متولد ۱۳۳۶ تهران، شغل كارگر بازار (پسته ‌فروشی) مغازه ی لطفعليان، سرای پايدار، محل سكونت: تهران خيابان صفاری، كوچه ی يخچال، نبش كوچه، بالای لبنياتی، منزل اجاره‌ ای، مجرد، ميزان تحصيلات سوم متوسطه، دين اسلام، مذهب شيعه اثنا عشری، تابعيت دولت شاهنشاهي ايران، فاقد سابقه ی اتهامی و كيفری از نظر ضد امنيتی م

رونمایی از کس کش اعظم و وروره جادوی پاسدار قالیباف

چندی است که ویدیو کلیپ هایی از فردی منتشر می شود که دقیقن حرف دل رنج دیدگان و مردم ستم دیده ی ایران را می زند. او نقابی بر چهره زده است تا ماهیت درنده ی گرگش را پنهان سازد. "سید محید حسینی" از توله حرامزادگان الله پرست تازی باقی مانده از یورش الله پرستان عرب نخستین به کشورمان می باشد که هم اکنون با داغ اسلام اهریمنی بر دل و پیشانی دعاگوی خویش، سالیان سال است که مشاور مطبوعاتی و رسانه ای پاسدار "قالیباف" در شهرداری رژیم در تهران می باشد. فردی که سیل ارقام نجومی رد و بدل شده ی شهرداری و بده بستان ها و البته رانت خواری شخصی خودش از این موهبت سفره ی نکبت جمهوری اسلامی را دیده و هم از آن خوان پربرکت خمینی حرامزاده، بسیار نوشیده و چشیده. وی در یکی از ویدیو کلیپ هایی که از وی منتشر شده است، با حساب بر روی ساده لوحی مخاطبان خود در سیستان و بلوچستان، از احساسات انسانی آنها سو استفاده کرده و خود را در حالی هم آوا و همراه آنان و شریک درد و رنج و فقرشان جا می زند که تو گویی وی در همه ی این چهل سال عمر نکبتی که از ولایت فقیه گرفته، نه تنها روحش هم از فقر دهشتناک و فاحش د