مدیر مدرسه:
"دروس قرآنی خارج از مدرسه، همه ی انرژی بچه ها را گرفته است".
یکی از گزارش های اصلی برنامه ی "اکتوئلت"، پر بیننده ترین برنامه ی خبری تلوزیون سوئد، به این موضوع اختصاص یافت که "مدرسه های قرآنی" که در گوشه و کنار سوئد بر پا شده است و در ساعات خارج از مدرسه به کودکان برخی خانواده های الله پرست، دروس قرآنی می آموزد، از یک سو انرژی این کودکان را از آنها گرفته و بر روی کیفیت آموزشی این کودکان در مدارس سوئد، تاثیر منفی گزاشته است و از سوی دیگر، ارزش هایی را به این کودکان آموزش می دهد که در تضاد مستقیم با معیارهای سوئد و جوامع دمکراتیک و آزاد قرار دارد.
"کنت کارلسون" مدیر مدرسه، به گزارشگر تلوزیون می گوید که بسیاری از بچه های مدرسه در بیرون از ساعات مدرسه و در مواردی، هفت روز هفته و هتا روزهای تعطیل، از سوی پدران و مادرهایشان به این کلاس های قرآنی فرستاده می شوند و در کردار دیگر وقت و انرژی برای پرداختن به دروس مدرسه ی خود را ندارد.
"دروس قرآنی خارج از مدرسه، همه ی انرژی بچه ها را گرفته است".
مدیر مدرسه، نگران از آینده
|
یکی از گزارش های اصلی برنامه ی "اکتوئلت"، پر بیننده ترین برنامه ی خبری تلوزیون سوئد، به این موضوع اختصاص یافت که "مدرسه های قرآنی" که در گوشه و کنار سوئد بر پا شده است و در ساعات خارج از مدرسه به کودکان برخی خانواده های الله پرست، دروس قرآنی می آموزد، از یک سو انرژی این کودکان را از آنها گرفته و بر روی کیفیت آموزشی این کودکان در مدارس سوئد، تاثیر منفی گزاشته است و از سوی دیگر، ارزش هایی را به این کودکان آموزش می دهد که در تضاد مستقیم با معیارهای سوئد و جوامع دمکراتیک و آزاد قرار دارد.
"کنت کارلسون" مدیر مدرسه، به گزارشگر تلوزیون می گوید که بسیاری از بچه های مدرسه در بیرون از ساعات مدرسه و در مواردی، هفت روز هفته و هتا روزهای تعطیل، از سوی پدران و مادرهایشان به این کلاس های قرآنی فرستاده می شوند و در کردار دیگر وقت و انرژی برای پرداختن به دروس مدرسه ی خود را ندارد.
این مدیر مدرسه می گوید:
"همه ی نیروی این بچه ها صرف این می شود که قرآن بخوانند و آن را حفظ کنند. دیگر نیرویی ندارند که بر روی مدرسه ی عادی سوئدی بگزارند. با چشم انداز کنونی، باید بگویم که بسیار نگران هستم".
کودکان به آموزگار:
"تو مسلمان نیستی، حرفت را گوش نمی کنیم".
گزارشگر برنامه در ادامه ی گزارش خود توضیح می دهد که نزدیک به همه ی کودکانی که به مدرسه ی "شرنا انگ اسکولان" می روند، دارای پدر و مادر خارجی هستند و توضیح می دهد که این مدرسه در مرکز منطقه ی "شرنا انگ" در شهر کوچک "بورلنگه" قرار دارد که منطقه ای "پر خطر است که از نا آرامی های اجتماعی، بیکاری بالا و تراکم جمعیت در آپارتمان ها" رنج می برد.
کنت کارلسون که تجربه ی ۳۰ سال مدیریت مدارس دبستان در سوئد را بر عهده داشته است، به غیر از افت آموزشی این کودکان، به مشکلات نگران کننده ی دیگری نیز در رابطه با "مدارس قرآنی" خارج از مدرسه اشاره می کند.
وی می گوید این مدارس قرآنی که هر کدام تفسیر مخصوص به خود از تازی نامه را نیز را دارند، می توانند ارزش هایی را به کودکان آموزش دهند که در تضاد با ارزش های پایه ای سوئد و سامانه ی آموزشی این کشور قرار دارند. برای نمونه، ارزش هایی همچون برابری کامل انسان ها و نیز برابری بی قید و شرط جنسیتی و اینکه زن و مرد دارای حقوق کاملن برابر هستند.
این مدیر مدرسه در ادامه ی سخنانش به گزارشگر برنامه، می گوید که کودکانی وجود دارند که آشکارا بی احترامی خود نسبت به بزرگسالانی که الله پرست نیستند را بیان کرده و به آموزگاران سوئدی خود می گویند که سخنانشان را گوش نمی کنند، چون وی الله پرست نیست. کنت کارلسون می افزاید که اینگونه کودکان، شمارشان هم اکنون اندک است.
در این گزارش، گفتگویی نیز با "عبدی رحمان احمد" عمام جماعت و آموزگار یکی از مدارس کزایی قرآنی بورلنگه انجام شد که بر این باور بود که حضور در مدارس قرآنی، هیچ تاثیری بر روی پیشرفت آموزشی کودکان در مدرسه ی شان نمی گزارد.
"محمد فضل هاشمی": «رویارویی با درونمایه ی فعالیت ها»
محمد فضل هاشمی استاد الهیات و به اصطلاح فلسفه ی اسلامی در دانشگاه "امئو"ی سوئد، در پایان گزارش به عنوان کارشناس میهمان به برنامه فراخوانده شده و در استودیو حاضر بود. به گفته ی فضل هاشمی، فعالیت های برنامه ریزی شده ی خارج از مدرسه و در ساعات فراغت، در نفس خود نه تنها زیانبار نیست، بلکه پژوهش هایی وجود دارد که هتا تاثیر مثبت بر روی نتایج آموزشی کودک و تحصیلات آینده ی وی می گزارند.
محمد فضل هاشمی افزود که مشکل، درونمایه ی این فعالیت ها است که باید مورد توجه قرار گیرد و اگر مشخص شود که دیدگاه هایی وجود دارند که ارزش های اصولی همچون احترام به حقوق بشر، حق انتخاب آزاد فردی، برابری و نظایر آن را زیر پرسش می برند، در این زمان است که باید با آن رویارویی نمود، دقیقن به مانند هنگامه هایی که با دیدگاه های بیگانه ستیزانه رویارویی می شود.
انتقادات نسبت به سخنان محمد فضل هاشمی: «محافظه کاری و طفره روی»سخنان محمد فضل هاشمی در برنامه ی خبری اکتوئلت، منجر به انتقاد نیز شده است و این استاد الهیات ایرانی تبار، در شبکه های اجتماعی به "تناقض گویی" و "طفره روی" از بیان حقایق متهم شده است.
از دید منتقدین محمد فضل هاشمی، از یکسو از "معیارهای سوئدی" دفاع کرده و بر این باور است چنانچه معیارهای اصولی جامعه همچون برابری زن و مرد در این مدارس قرآنی زیر پرسش برود، باید با آن رویارویی شود در حالی که از سوی دیگر، به صورتی محافظه کارانه از دادن پاسخ به پرسش هایی همچون اینکه آیا از دید وی، زنان و مردان اسولن می توانند بر اساس آموزه های اسلامی، دارای حقوق کاملن برابر و بی قید و شرط باشند، طفره می رود.
کاربری ضمن انتشار آیه ای از کتاب مقدس خطاب به پروفسور محمد فضل هاشمی می نویسد:
منبع: استکهلمیان
"همه ی نیروی این بچه ها صرف این می شود که قرآن بخوانند و آن را حفظ کنند. دیگر نیرویی ندارند که بر روی مدرسه ی عادی سوئدی بگزارند. با چشم انداز کنونی، باید بگویم که بسیار نگران هستم".
کودکان به آموزگار:
"تو مسلمان نیستی، حرفت را گوش نمی کنیم".
گزارشگر برنامه در ادامه ی گزارش خود توضیح می دهد که نزدیک به همه ی کودکانی که به مدرسه ی "شرنا انگ اسکولان" می روند، دارای پدر و مادر خارجی هستند و توضیح می دهد که این مدرسه در مرکز منطقه ی "شرنا انگ" در شهر کوچک "بورلنگه" قرار دارد که منطقه ای "پر خطر است که از نا آرامی های اجتماعی، بیکاری بالا و تراکم جمعیت در آپارتمان ها" رنج می برد.
کنت کارلسون که تجربه ی ۳۰ سال مدیریت مدارس دبستان در سوئد را بر عهده داشته است، به غیر از افت آموزشی این کودکان، به مشکلات نگران کننده ی دیگری نیز در رابطه با "مدارس قرآنی" خارج از مدرسه اشاره می کند.
وی می گوید این مدارس قرآنی که هر کدام تفسیر مخصوص به خود از تازی نامه را نیز را دارند، می توانند ارزش هایی را به کودکان آموزش دهند که در تضاد با ارزش های پایه ای سوئد و سامانه ی آموزشی این کشور قرار دارند. برای نمونه، ارزش هایی همچون برابری کامل انسان ها و نیز برابری بی قید و شرط جنسیتی و اینکه زن و مرد دارای حقوق کاملن برابر هستند.
این مدیر مدرسه در ادامه ی سخنانش به گزارشگر برنامه، می گوید که کودکانی وجود دارند که آشکارا بی احترامی خود نسبت به بزرگسالانی که الله پرست نیستند را بیان کرده و به آموزگاران سوئدی خود می گویند که سخنانشان را گوش نمی کنند، چون وی الله پرست نیست. کنت کارلسون می افزاید که اینگونه کودکان، شمارشان هم اکنون اندک است.
در این گزارش، گفتگویی نیز با "عبدی رحمان احمد" عمام جماعت و آموزگار یکی از مدارس کزایی قرآنی بورلنگه انجام شد که بر این باور بود که حضور در مدارس قرآنی، هیچ تاثیری بر روی پیشرفت آموزشی کودکان در مدرسه ی شان نمی گزارد.
عبدی رحمان احمد عمام جماعت و مدرس یکی از مدارس قرآنی بورلنگه
فرتور از برنامه ی خبری اکتوئلت تلوزیون اس و ت
|
محمد فضل هاشمی استاد الهیات و به اصطلاح فلسفه ی اسلامی در دانشگاه "امئو"ی سوئد، در پایان گزارش به عنوان کارشناس میهمان به برنامه فراخوانده شده و در استودیو حاضر بود. به گفته ی فضل هاشمی، فعالیت های برنامه ریزی شده ی خارج از مدرسه و در ساعات فراغت، در نفس خود نه تنها زیانبار نیست، بلکه پژوهش هایی وجود دارد که هتا تاثیر مثبت بر روی نتایج آموزشی کودک و تحصیلات آینده ی وی می گزارند.
محمد فضل هاشمی افزود که مشکل، درونمایه ی این فعالیت ها است که باید مورد توجه قرار گیرد و اگر مشخص شود که دیدگاه هایی وجود دارند که ارزش های اصولی همچون احترام به حقوق بشر، حق انتخاب آزاد فردی، برابری و نظایر آن را زیر پرسش می برند، در این زمان است که باید با آن رویارویی نمود، دقیقن به مانند هنگامه هایی که با دیدگاه های بیگانه ستیزانه رویارویی می شود.
محد فضل هاشمی
|
از دید منتقدین محمد فضل هاشمی، از یکسو از "معیارهای سوئدی" دفاع کرده و بر این باور است چنانچه معیارهای اصولی جامعه همچون برابری زن و مرد در این مدارس قرآنی زیر پرسش برود، باید با آن رویارویی شود در حالی که از سوی دیگر، به صورتی محافظه کارانه از دادن پاسخ به پرسش هایی همچون اینکه آیا از دید وی، زنان و مردان اسولن می توانند بر اساس آموزه های اسلامی، دارای حقوق کاملن برابر و بی قید و شرط باشند، طفره می رود.
کاربری ضمن انتشار آیه ای از کتاب مقدس خطاب به پروفسور محمد فضل هاشمی می نویسد:
منبع: استکهلمیان
نظرات