یک روانشناس در یک جایی گفت:
متن این گفتگو به شرح ذیل است:
فارس: علت کاهش توجیه جامعه ی امروز به الگوهای ۱۴۰۰ ساله ی اسلامی و سبک زندگی فاطمه ای چیست ؟
میر طالبی: امروزه یکی از مهمترین مشکلات جامعه، عدم و توجیه سبک زندگی به سیره ی حضرت زهرا خانم اینهاست. متاسفانه هر روز نیز، توجه به سبک زندگی فاطمه ای کمتر اوج می گیرد. زنان در جامعه ی امروز توجیه زیادی به سبک زندگی فاطمه ندارند و الگوهای دیگر را جایگزین سبک زندگی فاطمه خانم کرده اند.
آموزش های ماهواره ای، جنگ نرم، فضای داغ مجازی و اینترنت، از جمله مواردی است که موجب کاهش توجه خانواده های فهیم و ملت شریف ایرانی به الگوهای اسلامی شده است.
فارس: امروزه بیشتر خانواده ها از سبک زندگی غربی تقلید می کنند، علت این موضوع چیست ؟
میر طالبی: متاسفانه خودمان شرایط را به گونهای ایجاد کرده ایم که تمایل به استفاده از الگوهای غربی در داخل کشور بیشتر شده است و میل به تقلید از علما و فضله های قم کاهش چشمگیری داشته است. زمانی که مسئولین رژیم اسلامی، زندگی اشرافی را در جامعه ترویج می دهند و یا صدا و سیما فیلم ها را عمدتا با موضوع اشراف گری می سازد، موجب توجه جوانان به این نوع سبک زندگی و افزایش توقع افراد می شود.
پیروی از سبک زندگی غربی، افزایش توقع و ایجاد خواسته های سرکوب شده را در پی دارد که پیامدهای آن نیز ایجاد مسائلی همچون تقاضاهای غیرمنطقی زنان، مردان و خانواده ها نسبت به اسلام و حکومت اسلامی شده است. به دنبال آن، با افزایش توقعات و ناتوانی افراد در برآورده کردن این خواسته های معقول اما غیر منطقی، اختلافات خانوادگی را در پی خواهد داشت.
فارس: نقش مسئولین در افزایش توجیه به الگوهای غربی چیست ؟
میر طالبی: برای الگو گیری از سیره ی اهل بیت (غ)، باید از مسئولین شروع کنیم. وقتی اشرافی گری و رقابت به امری عادی در میان مسئولین تبدیل شده، نمی توان از مردم انتظار داشت که از سبک زندگی اسلامی پیروی نکنند.
برای این منظور، ابتدا باید از مسئولین شروع کرده و یک بستر مخملی سازی فرهنگی برای دگرگونی ارزش های مخالف اسلام اشرافی در جامعه ایجاد کنیمو در غیر این صورت، یک سقوط فرهنگ تحمیلی را شاهد خواهیم بود. وقتی مسئله ی اعاده ی اموال نامشروع (دزدی و اختلاس شده ی) مسئولین مطرح می شود، یعنی در حال حاضر مسئولین از راه دزدی بیت المال نیز به دنبال کسب درآمد بوده و کمتر به مسائل انسانی و غیر دینی توجه می کنند. اما باید در این زمینه ترمز کرده و جامعه را به روحیه ی اسلامی آن بازگردانیم، زیرا که با این شرایط کشورمان به سمت قهقرا، به سود مسئولین و زیان مردم پیش خواهد رفت.
برای تغییر جامعه و سوق آن به سوی زندگی اسلامی، باید از اصلاح مردم شروع کنیم. در مرحله ی بعد باید در تلوزیون و رسانه ها تبلیغات اسلامی را ترویج دهیم و در آخر باید در مدارس و در آموزش و پرورش به آموزش الگوهای اسلامی پرداخته شود و با این تحمیل، جلوی شبیخون فرهنگی گرفته می شود، ان شاء الله.
با افزایش تمایل مردم به زندگی بهتر، قطعا فشار زندگی بر افراد به ویژه مردان بیشتر شده و این امر می تواند موجب روی آوردن آنان به راه های نامشروع اسلامی برای به دست آوردن پول بیشتر شود، یعنی تقلید از همان الگوی مسئولین حکومت اسلامی.
متاسفانه در شرایط کنونی یک شرایط دو قطبی ایجاد شده، چرا که ما در زمینه ی اسلام عزیز و ترویج روحیه ی اسلام رحمانی، دچار ناتوانی و نقص در توجیه عملی شده ایم و از سوی دیگر، تبلیغات غربی در میان مردم موجب شیوع زندگی بهتر شده است، به طوری که ۱۰ درصد مردم در شرایط خوب و ۹۰ درصد در شرایط معمولی هستند و اصلا فقیر و بیکار و روسپی و کودکان کار را نمی توان در جامعه مشاهده کرد مقصر این داستان مسئولین هستند که چرا چنین وضعیتی باید پیش بیاید که با موازین حکومت حقه و عدالت مهور محمدی و علوی در تضاد آشکار باشد.
فارس: کدام یک از دیگر مصادیق سبک زندگی فاطمی، نیاز جامعه ی امروز است ؟
به عنوان مثال مسئله ی مهریه های سنگین یکی از مواردی است که به شدت از سبک زندگی راحت و بی دغدغه فاصله گرفته است. مهریه هایی که بدون الگو گیری از سیره ی فاطمیه انجام می شود، متاسفانه نتیجه ی الگوگیری از زندگی فاطمه ای است و امروزه این امر موجب معضلات اجتماعی، خانوادگی و زندان رفتن مردان شده است.
اسلام برای ما پیامبر را به عنوان الگو قرار داده و در قرآن نیز به آن اشاره شده است. هر چند که نمی توان گفت که امروز زنان کاملا شبیه به حضرت زهرا خانم (ث) زندگی کنند، اما می توان با ایجاد فشار و ایجاد شرایط، از مصادیق سیره ی زندگی ایشان درس گرفت و درس داد.
فارس: آیا الگو پذیری از زندگی حضرت زهرا خانم (ث)، تنها به زندگی فردی ایشان مربوط می شود و حضور اجتماعی، سیاسی، فرهنگی، اقتصادی و... ایشان به چه شکل بوده است ؟
حضرت زهرا خانم (ث) با وجود رعایت حیا و حجاب کامل و صد در صدی خود اما، در زمان لزوم در جامعه حضور داشتند که تقریبن با ۱۰ تا ۱۲ دقیقه در روز می شد و از همسر خود حمایت می کردند، این بدین معنی است که این الگوی اسلامی تنها به خانه محدود نمی شود و حضرت فاطمه خانم، هتا پهلوی شکسته ی خود را فدای حمایت از حضرت علی ابن آب طالب کرد و فرزندش چند ماهه ی خویش را در این راه به شهادت رساند و خود نیز شهادت رسید.
حضرت زهرا خانم (ث)، الگویی است که اسلام در اختیار ما قرار داده است، تاکید اسلام به وجود فضای گرم و نه داغ، مهربانی و ایثار در خانواده است به سبک علوی و سبک فاطمی هر دو است.
بر اساس الگوهای اسلامی، زن و مرد باید ایثارگر بوده و در خانواده یکدیگر را بر خود مقدم بشمارند. یعنی یک رقابت میان زن و مردم بر برتری دادن یکدیگر بر یکدیگر ایجاد شود. زوجین باید در سختی ها مبارزه ی ضد امپریالیسم اسلامی کرده و با ناملایمات موجود در زندگی زیر حکومت عدل الهی مبارزه کنند. همانطور که حضرت زهرا خانم (ث) در زمان ناملایمات همسری با علی ابنه ابو طالب در کنار همسر خود بود و از ایشان حمایت می کرد.
یکی از ویژگی های رفتاری این حضرت، خوش رویی و خوش اخلاقی و همیشه خنده بر لب داشتن در رفتار با همسر خود بود. به علاوه، بردباری و بارداری هم زمان ایشان و تولید سه فرزند برومند به جهان اسلام و تشیع، موجب استحکام روابط خانوادگی ایشان شده بود. حضرت زهرا خانم (ث) در تمام مواقع و در زمان مشکلات اجتماعی از همسر خود حمایت می کرد. این را باید چند بار تکرار کنم که ملکه ی ذهن شود.
این چیزی است که در جامعه ی امروز کمتر در میان خانواده ها دیده می شود و ریشه ی همه ی بدبختی های مردم ما نیز همینست. این عوامل خود نشان می دهد که الگوهای اسلامی تنها محدود به خانواده نبوده اند و گستره ی دست اندازی احکام مشعشع و جهان شمول اسلام عزیز، به موقع در جامعه نیز حضور پیدا می کنند.
"امروزه کاهش توجیه به الگوهای اسلامی، تقلید از الگوهای مقلدان غربی و ترویج زندگی اشراف گرایانه ی اسلامی ضد امپریالیستی از سوی مسئولین، موجب ایجاد اختلافات خانوادگی و نه صرفا طبقاتی شده است و تنها راه حل این موضوع نیز طبق معمول، همان بازگشت به سبک زندگی اسلامی و آرمان های معمار کبیر انقلاب است".
گروه جامعه ی خبرگزاری فارس:
گروه جامعه ی خبرگزاری فارس:
"با توجه به نزدیک شدن به ولادت حضرت زهرا خانم (ث) و از سویی افزایش معضلات خانوادگی و اجتماعی وابسته به ایشان در نهاد خانواده، نیاز به الگو پذیری از سبک زندگی فاطمه ای و اسلامی بیشتر از پیشتر حس می شود. به همین منظور، با مهدی میر طالبی، روان شناس حوزه های مذهبی در این باره به گفتگو پرداختیم.
در این گفتگو در خصوص علل کاهش توجیه به الگوهای برازنده ی حکومت اسلامی، کاهش تبلیغات اسلامی، نقش مسئولین و مسمومین و مسموعین در ترویج سبک زندگی آشنای غربی و اشراف گرایانه ی اسلامی بحث شد.
در این گفتگو در خصوص علل کاهش توجیه به الگوهای برازنده ی حکومت اسلامی، کاهش تبلیغات اسلامی، نقش مسئولین و مسمومین و مسموعین در ترویج سبک زندگی آشنای غربی و اشراف گرایانه ی اسلامی بحث شد.
متن این گفتگو به شرح ذیل است:
فارس: علت کاهش توجیه جامعه ی امروز به الگوهای ۱۴۰۰ ساله ی اسلامی و سبک زندگی فاطمه ای چیست ؟
میر طالبی: امروزه یکی از مهمترین مشکلات جامعه، عدم و توجیه سبک زندگی به سیره ی حضرت زهرا خانم اینهاست. متاسفانه هر روز نیز، توجه به سبک زندگی فاطمه ای کمتر اوج می گیرد. زنان در جامعه ی امروز توجیه زیادی به سبک زندگی فاطمه ندارند و الگوهای دیگر را جایگزین سبک زندگی فاطمه خانم کرده اند.
آموزش های ماهواره ای، جنگ نرم، فضای داغ مجازی و اینترنت، از جمله مواردی است که موجب کاهش توجه خانواده های فهیم و ملت شریف ایرانی به الگوهای اسلامی شده است.
فارس: امروزه بیشتر خانواده ها از سبک زندگی غربی تقلید می کنند، علت این موضوع چیست ؟
میر طالبی: متاسفانه خودمان شرایط را به گونهای ایجاد کرده ایم که تمایل به استفاده از الگوهای غربی در داخل کشور بیشتر شده است و میل به تقلید از علما و فضله های قم کاهش چشمگیری داشته است. زمانی که مسئولین رژیم اسلامی، زندگی اشرافی را در جامعه ترویج می دهند و یا صدا و سیما فیلم ها را عمدتا با موضوع اشراف گری می سازد، موجب توجه جوانان به این نوع سبک زندگی و افزایش توقع افراد می شود.
پیروی از سبک زندگی غربی، افزایش توقع و ایجاد خواسته های سرکوب شده را در پی دارد که پیامدهای آن نیز ایجاد مسائلی همچون تقاضاهای غیرمنطقی زنان، مردان و خانواده ها نسبت به اسلام و حکومت اسلامی شده است. به دنبال آن، با افزایش توقعات و ناتوانی افراد در برآورده کردن این خواسته های معقول اما غیر منطقی، اختلافات خانوادگی را در پی خواهد داشت.
فارس: نقش مسئولین در افزایش توجیه به الگوهای غربی چیست ؟
میر طالبی: برای الگو گیری از سیره ی اهل بیت (غ)، باید از مسئولین شروع کنیم. وقتی اشرافی گری و رقابت به امری عادی در میان مسئولین تبدیل شده، نمی توان از مردم انتظار داشت که از سبک زندگی اسلامی پیروی نکنند.
برای این منظور، ابتدا باید از مسئولین شروع کرده و یک بستر مخملی سازی فرهنگی برای دگرگونی ارزش های مخالف اسلام اشرافی در جامعه ایجاد کنیمو در غیر این صورت، یک سقوط فرهنگ تحمیلی را شاهد خواهیم بود. وقتی مسئله ی اعاده ی اموال نامشروع (دزدی و اختلاس شده ی) مسئولین مطرح می شود، یعنی در حال حاضر مسئولین از راه دزدی بیت المال نیز به دنبال کسب درآمد بوده و کمتر به مسائل انسانی و غیر دینی توجه می کنند. اما باید در این زمینه ترمز کرده و جامعه را به روحیه ی اسلامی آن بازگردانیم، زیرا که با این شرایط کشورمان به سمت قهقرا، به سود مسئولین و زیان مردم پیش خواهد رفت.
کاهش تبلیغات اسلامی، اینترنت حرام، فضای مجازی حرام و سبک زندگی تجمل گرایی مسئولین حکومت اسلامی، موجب ایجاد یک دو قطب شمال و جنوب یا یمین و یثار در جامعه شده است. همین عوامل موجب دوری مردم از سبک زندگی اسلامی و روی آوردن به واقع بینی شده است.
برای تغییر جامعه و سوق آن به سوی زندگی اسلامی، باید از اصلاح مردم شروع کنیم. در مرحله ی بعد باید در تلوزیون و رسانه ها تبلیغات اسلامی را ترویج دهیم و در آخر باید در مدارس و در آموزش و پرورش به آموزش الگوهای اسلامی پرداخته شود و با این تحمیل، جلوی شبیخون فرهنگی گرفته می شود، ان شاء الله.
با افزایش تمایل مردم به زندگی بهتر، قطعا فشار زندگی بر افراد به ویژه مردان بیشتر شده و این امر می تواند موجب روی آوردن آنان به راه های نامشروع اسلامی برای به دست آوردن پول بیشتر شود، یعنی تقلید از همان الگوی مسئولین حکومت اسلامی.
متاسفانه در شرایط کنونی یک شرایط دو قطبی ایجاد شده، چرا که ما در زمینه ی اسلام عزیز و ترویج روحیه ی اسلام رحمانی، دچار ناتوانی و نقص در توجیه عملی شده ایم و از سوی دیگر، تبلیغات غربی در میان مردم موجب شیوع زندگی بهتر شده است، به طوری که ۱۰ درصد مردم در شرایط خوب و ۹۰ درصد در شرایط معمولی هستند و اصلا فقیر و بیکار و روسپی و کودکان کار را نمی توان در جامعه مشاهده کرد مقصر این داستان مسئولین هستند که چرا چنین وضعیتی باید پیش بیاید که با موازین حکومت حقه و عدالت مهور محمدی و علوی در تضاد آشکار باشد.
فارس: کدام یک از دیگر مصادیق سبک زندگی فاطمی، نیاز جامعه ی امروز است ؟
به عنوان مثال مسئله ی مهریه های سنگین یکی از مواردی است که به شدت از سبک زندگی راحت و بی دغدغه فاصله گرفته است. مهریه هایی که بدون الگو گیری از سیره ی فاطمیه انجام می شود، متاسفانه نتیجه ی الگوگیری از زندگی فاطمه ای است و امروزه این امر موجب معضلات اجتماعی، خانوادگی و زندان رفتن مردان شده است.
اسلام برای ما پیامبر را به عنوان الگو قرار داده و در قرآن نیز به آن اشاره شده است. هر چند که نمی توان گفت که امروز زنان کاملا شبیه به حضرت زهرا خانم (ث) زندگی کنند، اما می توان با ایجاد فشار و ایجاد شرایط، از مصادیق سیره ی زندگی ایشان درس گرفت و درس داد.
فارس: آیا الگو پذیری از زندگی حضرت زهرا خانم (ث)، تنها به زندگی فردی ایشان مربوط می شود و حضور اجتماعی، سیاسی، فرهنگی، اقتصادی و... ایشان به چه شکل بوده است ؟
حضرت زهرا خانم (ث) با وجود رعایت حیا و حجاب کامل و صد در صدی خود اما، در زمان لزوم در جامعه حضور داشتند که تقریبن با ۱۰ تا ۱۲ دقیقه در روز می شد و از همسر خود حمایت می کردند، این بدین معنی است که این الگوی اسلامی تنها به خانه محدود نمی شود و حضرت فاطمه خانم، هتا پهلوی شکسته ی خود را فدای حمایت از حضرت علی ابن آب طالب کرد و فرزندش چند ماهه ی خویش را در این راه به شهادت رساند و خود نیز شهادت رسید.
حضرت زهرا خانم (ث)، الگویی است که اسلام در اختیار ما قرار داده است، تاکید اسلام به وجود فضای گرم و نه داغ، مهربانی و ایثار در خانواده است به سبک علوی و سبک فاطمی هر دو است.
بر اساس الگوهای اسلامی، زن و مرد باید ایثارگر بوده و در خانواده یکدیگر را بر خود مقدم بشمارند. یعنی یک رقابت میان زن و مردم بر برتری دادن یکدیگر بر یکدیگر ایجاد شود. زوجین باید در سختی ها مبارزه ی ضد امپریالیسم اسلامی کرده و با ناملایمات موجود در زندگی زیر حکومت عدل الهی مبارزه کنند. همانطور که حضرت زهرا خانم (ث) در زمان ناملایمات همسری با علی ابنه ابو طالب در کنار همسر خود بود و از ایشان حمایت می کرد.
یکی از ویژگی های رفتاری این حضرت، خوش رویی و خوش اخلاقی و همیشه خنده بر لب داشتن در رفتار با همسر خود بود. به علاوه، بردباری و بارداری هم زمان ایشان و تولید سه فرزند برومند به جهان اسلام و تشیع، موجب استحکام روابط خانوادگی ایشان شده بود. حضرت زهرا خانم (ث) در تمام مواقع و در زمان مشکلات اجتماعی از همسر خود حمایت می کرد. این را باید چند بار تکرار کنم که ملکه ی ذهن شود.
این چیزی است که در جامعه ی امروز کمتر در میان خانواده ها دیده می شود و ریشه ی همه ی بدبختی های مردم ما نیز همینست. این عوامل خود نشان می دهد که الگوهای اسلامی تنها محدود به خانواده نبوده اند و گستره ی دست اندازی احکام مشعشع و جهان شمول اسلام عزیز، به موقع در جامعه نیز حضور پیدا می کنند.
نظرات