چندی پیش کاتالوگ نمایشگاهی با عنوان "ایران در مسیر مدرنیته، نگاهی به هنر دوران قاجار"، به همراه کاتالوگ نشست های مرتبط با آن که تابستان ۱۳۹۶در موزه ی "پرگامون" شهر برلین برپا شده بود، به دستم رسید که در بین سخنرانان نام "کیانوش معتقدی" دیده می شد. نکته ی عجیب این بود که این منتقد نشریه ی تندیس، با این عنوان در مورد "تجزیه و تحلیل کاشی های هفت رنگ دوران قاجار" سخنرانی کرده است: "دوقتور کیانوش معتقدی".
از آنجا که آگاه بودم که معتقدی در هیچ رشته ای در مقطع ارشد و دکترا تحصیل نکرده است، دست آویز شدن او به چنین عنوان دروغینی مرا به وسوسه انداخت تا به هر روش ممکن، مقالات و کتاب های تالیفی او را مورد بررسی قرار دهم، چرا که تا پیش از این، جز چند مقاله، چیز دیگری از او نخوانده بودم.
به لطف یکی از دوستان، کتاب "دروازه های تهران قدیم" تالیف معتقدی، نشر پیکره و منتشره در سال ۱۳۹۵ به دستم رسید. آنچه که مشاهده شد ملغمه ای بود از تالیفات دیگران که بخشی ذکر منبع شده بود و بخشی دیگر خیر. اما نکته ی بسیار تاسف آور اینکه ،بخش اصلی کتاب یعنی سی و پنج رویه ی نخست که به معرفی دروازه ها اختصاص دارد، از مقاله ی "حصار و دروازه های تهران در عهد ناصری" نوشته ی بابک مفیدی منتشره در تارنمای ایران دیدار (۱۳۹۱) برداشت شده است. به عبارت بهتر، هم سی و پنج رویه ی آغازین کتاب دزدی است و هم موضوع اصلی، ساختار و فرتورهای کتاب !!
نقشه های کتاب معتقدی هم از کتاب "میدان توپخانه ی تهران"، نوشته ی "فرخ محمد زاده مهر"، نشر پیام سیما ۱۳۸۱، به طور کامل دزدیده شده است. در اینجا هم معتقدی اشاره ای به منبع نقشه ها و تصاویر برگرفته نمی کند. چکیده آنکه، کتاب تالیفی پژوهشی کیانوش معتقدی، یک "کتاب سازی" تمام عیار است. شاکله ی اصلی کتاب او را متن پژوهش های "بابک مفیدی" و تصاویر و نقشه های مقاله ی مفیدی و کتاب محمد زاده تشکیل می دهند، بدون اینکه معتقدی نامی از منبع نوشته و ماخذ نقشه ها ببرد. نکته ی حائز اهمیت این است که مفیدی و محمد زاده، هر دو از ماخذ تصاویر منتشره در نوشته های خود نام برده اند.
بخش میدان توپخانه و دوره های تحول آن هم به طور کامل از کتاب محمد زاده رونویسی شده است. همین یافته ها برایم کافی بود تا کتاب را به کناری نهم تا بیشتر از این در جریان شیوه ی پژوهشی جناب دکتر قلابی کیانوش معتقدی قرار نگیرم.
پی نوشت:
خیال نوشتن همین چند خط را هم در مورد او نداشتم، اما هنگامی که پوستر نمایشگاه و رونمایی از کتاب دروازه های تهران قدیم که فردا در یکی از موزه های تهران برگزار می شود را دیدم، ترجیح دادم مخاطبان و آویژه مندان را در جریان بگزارم تا فریب اینگونه دغلکاری های این دغلبازان و دزدان را نخورند.
افشین پرورش
همین جستار در کیهان سوئد
از آنجا که آگاه بودم که معتقدی در هیچ رشته ای در مقطع ارشد و دکترا تحصیل نکرده است، دست آویز شدن او به چنین عنوان دروغینی مرا به وسوسه انداخت تا به هر روش ممکن، مقالات و کتاب های تالیفی او را مورد بررسی قرار دهم، چرا که تا پیش از این، جز چند مقاله، چیز دیگری از او نخوانده بودم.
به لطف یکی از دوستان، کتاب "دروازه های تهران قدیم" تالیف معتقدی، نشر پیکره و منتشره در سال ۱۳۹۵ به دستم رسید. آنچه که مشاهده شد ملغمه ای بود از تالیفات دیگران که بخشی ذکر منبع شده بود و بخشی دیگر خیر. اما نکته ی بسیار تاسف آور اینکه ،بخش اصلی کتاب یعنی سی و پنج رویه ی نخست که به معرفی دروازه ها اختصاص دارد، از مقاله ی "حصار و دروازه های تهران در عهد ناصری" نوشته ی بابک مفیدی منتشره در تارنمای ایران دیدار (۱۳۹۱) برداشت شده است. به عبارت بهتر، هم سی و پنج رویه ی آغازین کتاب دزدی است و هم موضوع اصلی، ساختار و فرتورهای کتاب !!
نقشه های کتاب معتقدی هم از کتاب "میدان توپخانه ی تهران"، نوشته ی "فرخ محمد زاده مهر"، نشر پیام سیما ۱۳۸۱، به طور کامل دزدیده شده است. در اینجا هم معتقدی اشاره ای به منبع نقشه ها و تصاویر برگرفته نمی کند. چکیده آنکه، کتاب تالیفی پژوهشی کیانوش معتقدی، یک "کتاب سازی" تمام عیار است. شاکله ی اصلی کتاب او را متن پژوهش های "بابک مفیدی" و تصاویر و نقشه های مقاله ی مفیدی و کتاب محمد زاده تشکیل می دهند، بدون اینکه معتقدی نامی از منبع نوشته و ماخذ نقشه ها ببرد. نکته ی حائز اهمیت این است که مفیدی و محمد زاده، هر دو از ماخذ تصاویر منتشره در نوشته های خود نام برده اند.
بخش میدان توپخانه و دوره های تحول آن هم به طور کامل از کتاب محمد زاده رونویسی شده است. همین یافته ها برایم کافی بود تا کتاب را به کناری نهم تا بیشتر از این در جریان شیوه ی پژوهشی جناب دکتر قلابی کیانوش معتقدی قرار نگیرم.
پی نوشت:
خیال نوشتن همین چند خط را هم در مورد او نداشتم، اما هنگامی که پوستر نمایشگاه و رونمایی از کتاب دروازه های تهران قدیم که فردا در یکی از موزه های تهران برگزار می شود را دیدم، ترجیح دادم مخاطبان و آویژه مندان را در جریان بگزارم تا فریب اینگونه دغلکاری های این دغلبازان و دزدان را نخورند.
افشین پرورش
همین جستار در کیهان سوئد
نظرات