رد شدن به محتوای اصلی

نظریه ی "همه بزری" و رد نظریه های ارستو و داروین

همه بزری (Panspermia) پنداشتی (فرضیه ای) است که معتقد است زندگی در جایی به وجود نمی‌ آید، بلکه همواره در جهان وجود داشته، بزرهای آن در جای جای جهان هستی، پراکنده شده و پیوسته از نقطه ای به نقطه ی دیگر جابجا می شود. هواداران این پنداشت بر این باورند که زیست روی زمین به وسیله ی این بزرها از فضا وارد زمین شده اند.


زمانی که فیلسوف یونانی آناکساگوراس در سده ی پنجم پیش از میلاد اعلام کرد که امکان دارد نطفه‌ های زیست برای نخستین بار از فضا وارد کره ی زمین شده باشند، مورد توجه کسی قرار نگرفت، زیرا نظریه ی ارستو خان، مبنی بر زایش خود به خودی جانداران، سایه ای سنگین بر هازمان علمی آن روزگاران افکنده بود. آناکساگوراس نخستین کسی است که به موضوع همه بزری اشاره کرده است.

این باور پس از آناکساگوراس بیش از دو هزار سال مسکوت باقی ماند تا اینکه در سال ۱۷۴۳ میلادی، مایلت آن را در نوشته‌ های خود دوباره مطرح کرد. وی بر این باور بود که موجودات زنده ی کوچک، نخستین بار از فضا بر پهنه ی اقیانوس های خالی از زیست زمین وارد شده اند و پس از طی مسیر فرگشت، جانداران امروزی را به وجود آورده اند. در تاریخ ۹ آپریل ۱۸۶۴، لوئی پاستور شیمیدان فرانسوی، با آزمایش های تاریخی خود نشان داد که نظریه ی زایش خود به خودی توهمی بیش از سوی ارستو نبوده است، تا بدین ترتیب همه بزری فرصتی برای نمایش دوباره به دست آورد.

دانشمند بریتانیایی لرد کلوین (۱۸۷۱) و فیزیکدان آلمانی هرمان فون هلمهولتز (۱۸۷۹)، در دهه ی ۱۸۷۰ با استناد به کشفیات پاستور، موجودات ریز مطرح شده از سوی مایلت را همان باکتری‌ ها اعلام کردند. در دهه ی ۱۹۰۰، شیمیدان سوئدی و برنده ی جایزه ی نوبل سوانت آرنیوس (۱۹۰۳)، نشان داد هاگ باکتری‌ ها قادرند در محیط فضا زنده مانده و حیات تازه‌ ای را آغاز کنند. زیست‌ شیمیدان روسی آلکساندر اپارین و ژنتیکدان انگل ایسی هالدن، موضوع زایش خود به خودی را به شکلی متفاوت‌ تر پیش کشیدند. آنان با آزمایش‌ های خود نشان دادند که زیست می‌ تواند از باقی‌ مانده ی دارای ژنوم موجود مرده دوباره آغاز شود.

در سال ۱۹۷۰، یک اخترشناس بریتانیایی به نام فرد هویل و استاد چاندرا ویکراماسینگه از دانشگاه کی یف، با رصد ستارگان دوردست و تجزیه ی طیف نوری آنها به کمک همدیگر، به شواهدی از امکان وجود مولکول‌ های زیستی در غبار پیش سامانه ای به دست آوردند. آنها عنوان کردند که دنباله‌ دارها و شهاب‌ سنگ هایی که از این غبارها به وجود می‌ آیند، می‌ توانند دربردارنده ی ترکیبات آلی و هاگ باکتری ها باشند. این اجرام که از سنگ و یخ تشکیل شده‌ اند، قادرند این مواد را از فشارهای موجود در فضا نگاه کنند و به شکل سالم به زمین برسانند.همانگونه که پیشتر بیان شد، گروه پژوهشی دکتر هنریش توانست با شبیه‌ سازی غبار پیش سامانه ای با تابش امواج ۱۸۰ نانومتری، تولید اسید آمینه‌ ی طبیعی را مشاهده کند.


هم اکنون استاد ویکراماسینگه را می‌ توان پرچمدار نظریه ی همه بزری دانست. وی پژوهش های بسیاری را برای اثبات این نظریه انجام داده است و بر این باور است که پذیرش همه بزری نه تنها معادله ی سرچشمه ی زیست را حل خواهد کرد، بلکه مسیر جستجوهای ما را برای یافتن موجودات زنده ی فرازمینی، دگرش خواهد داد. فرایند تشکیل زیست بر روی زمین بسیار پیشتر از ۳ تا ۴ میلیارد سال پیش آغاز شده است، چرا که هنگامی که هنوز زمین زاده نشده بود، بزرهای زندگی سفر دراز خود را به سمت این سیاره آغاز کرده بودند. وی با بیان اینکه فرایند فرگشت داروینی در مورد تک یاخته ای ها کارایی چندانی ندارد، اظهار می‌ داد که کار تولید یاخته های زنده و سازمان‌ دهی ساختارهای آن، در جایی دیگر روی داده است.

این همه بزری است که شدیدن اعلام می‌ کند که زیست در همه ی نقاط هستی وجود دارد. اینکه در یک سیاره ی سامانه ی خورشیدی، تمدنی هوشمند مانند گونه ی انسان تا این حد والا می‌ شود، ناشی از صلاحیت زمین برای پذیرش بزرهای زندگی است. شاید سیاره های دیگری بسیار دورتر از ما، این شایستگی را ملیون‌ها سال پیش از زمین کسب کرده‌ باشند.

همین جستار در کیهان سوئد

نظرات

پست‌های معروف از این وبلاگ

بس که این ملت خر است

مملکت در دست مشتی خائن غارتگر است بس که این ملت خر است حال روشنفکر بیچاره ز بد هم بد تر است بس که این ملت خر است مغزها له شد به زیر سم ملایان قم وای در عصر اتم صحبت عمامه و تسبیح و ریش و منبر است بس که این ملت خر است هر که حرفی زد ز آزادی دهانش دوختند جان ما را سوختند حرف حق این روز ها گویی گناه منکر است بس که این ملت خر است مملکت افسوس برگشته به صد ها سال پیش حرف عمامه است و ریش گوز من بر ریش هر چه شیخ در هر کشور است بس که این ملت خر است خاک شهر قم گمان داری بشر می پرورد تخم خر میپرورد زانکه هر سو شیخکی بر منبری در عرعر است بس که این ملت خر است ما که می دانیم حال شیخ ها در حجره ها وای بر احوال ما کز تف هم درسها ماتحتشان دائم تر است بس که این ملت خر است شیخ ریقویی که دائم بود دنبال لوات در پی فور و بساط با فلان پاره اش امروز یک شیر نر است بس که این ملت خر است وانکه خیک گنده اش پر بود دائم از عرق چونکه برگشته ورق پیش چشم ملت اکنون بهتر از پیغمبر است بس که این ملت خر است معده هر شیخ چون پ

اسناد شرارت و آدم فروشی محسن مخملباف

" محسن مخملباف " که در سال ۱۳۵۳ به همراه دو نفر دیگر، اقدام به  یورش تروریستی  با چاقو به پاسبان خیابان ایران (مرحوم شامبیاتی) می کنند، در درگیری با وی مجروح و دستگیر می شود. اینک مستندات پرونده ی مخملباف را به نقل از گزارش ساواک و نیز گزارش روزنامه ی اطلاعات در اختیار همگان می گزاریم. همچنین گواهی نزدیکان و قربانیان وی مبنی بر همکاریش با آدمخوار رژیم لاجوردی (فرنشین وقت زندان اوین)، در دستگیری و پرونده سازی برای مخالفان جمهوری اسلامی را نیز مورد بررسی قرار می دهیم. گزارش ساواک از دستگیری محسن مخملباف سازمان اطلاعات و امنيت كشور س. ا. و. ا. ک خيلی محرمانه گزارش بازجویی مشخصات متهم "محسن" فرزند "حسين"، شهرت مخملباف، شماره ی شناسنامه ۶۱۴۴۸ تهران، متولد ۱۳۳۶ تهران، شغل كارگر بازار (پسته ‌فروشی) مغازه ی لطفعليان، سرای پايدار، محل سكونت: تهران خيابان صفاری، كوچه ی يخچال، نبش كوچه، بالای لبنياتی، منزل اجاره‌ ای، مجرد، ميزان تحصيلات سوم متوسطه، دين اسلام، مذهب شيعه اثنا عشری، تابعيت دولت شاهنشاهي ايران، فاقد سابقه ی اتهامی و كيفری از نظر ضد امنيتی م

رونمایی از کس کش اعظم و وروره جادوی پاسدار قالیباف

چندی است که ویدیو کلیپ هایی از فردی منتشر می شود که دقیقن حرف دل رنج دیدگان و مردم ستم دیده ی ایران را می زند. او نقابی بر چهره زده است تا ماهیت درنده ی گرگش را پنهان سازد. "سید محید حسینی" از توله حرامزادگان الله پرست تازی باقی مانده از یورش الله پرستان عرب نخستین به کشورمان می باشد که هم اکنون با داغ اسلام اهریمنی بر دل و پیشانی دعاگوی خویش، سالیان سال است که مشاور مطبوعاتی و رسانه ای پاسدار "قالیباف" در شهرداری رژیم در تهران می باشد. فردی که سیل ارقام نجومی رد و بدل شده ی شهرداری و بده بستان ها و البته رانت خواری شخصی خودش از این موهبت سفره ی نکبت جمهوری اسلامی را دیده و هم از آن خوان پربرکت خمینی حرامزاده، بسیار نوشیده و چشیده. وی در یکی از ویدیو کلیپ هایی که از وی منتشر شده است، با حساب بر روی ساده لوحی مخاطبان خود در سیستان و بلوچستان، از احساسات انسانی آنها سو استفاده کرده و خود را در حالی هم آوا و همراه آنان و شریک درد و رنج و فقرشان جا می زند که تو گویی وی در همه ی این چهل سال عمر نکبتی که از ولایت فقیه گرفته، نه تنها روحش هم از فقر دهشتناک و فاحش د