رد شدن به محتوای اصلی

استفان لوفن نخست وزیر سوئد، افتتاح کننده ی جشن چارشنبه سوری امسال استکهلم

در گوتنبورگ و مالمو و شهرهای اطراف
جشن بزرگ چارشنبه سوری در گوتنبورگ، ۱۳ مارچ، ساعت ۱۷،۰۰ در هدن. اطلاعات بیشتر
جشن بزرگ نوروزی در مالمو، ۲۰ مارچ، ساعت ۱۸،۰۰ در میدان مرکزی شهر. اطلاعات بیشتر


استکهلم
نخست وزیر سوئد جشن چهارشنبه سوری امسال استکهلم را افتتاح خواهد کرد
بیژن مرتضوی، سپیده و الهه سرور (افغانستان) از جمله هنرمندان میهمان جشن چهارشنبه سوری امسال استکهلم
مجریان جشن بهار پارس و سینا ولی الله
به همراه حاجی فیروز، چادر بزرگ غذا و تفریحات، آتش بازی و نورافشانی

باری دیگر چهارشنبه سوری در راه است. سنتی که شاید هیچ جشن و شادی دیگری در ایران هرگز توانایی عرض اندام در مقابل محبوبیت آن را ندارد. اگر کودکان در اروپا عاشق "هلوئین" هستند, کودکان و نوجوانان ایران زمین عاشق چهارشنبه سوری هستند. کدام ایرانی است که خاطره ای شیرین در کنار پرتو افسون کننده شعله های آتش از روز چهارشنبه سوری در کشورش نداشته باشد.

آوازه چهارشنبه سوریهای استکهلم که از آن بعنوان «بزرگترین جشن چهارشنبه سوری جهان» نیز نام برده می شود مرزهای سوئد و اروپا را در نوردیده و به ایران و دیگر نقاط جهان نیز رسیده است. به اعلام برگزار کننده برنامه امسال نخست وزیر استفان لوفن به همراه وزیر فرهنگ سوئد افتتاح کننده مراسم چهارشنبه سوری استکهلم خواهند بود.


بیژن مرتضوی، سپیده و الهه سرور (افغانستان) از جمله هنرمندان چهارشنبه سوری امسال استکهلم

در واقع اگر تاکنون برای کسی شکی باقی مانده بود که مفصل ترین جشن چهارشنبه سوری جهان درکدام نقطه دنیا برگزار می شود، برنامه سال های گذشته که بیش ۱۵ هزار نفر در آن حضور داشته اند این شک را برای همیشه برطرف نمود و ایرانیان شهر استکهلم را باری دیگر پرچمدار برگزاری بزرگترین و مفصل ترین جشن چهارشنبه سوری در سراسر جهان کرد.

امسال نیز دست اندارکاران این برنامه با برپایی چادری بزرگ در محوطه «باغ شاه» در قلب استکهلم با حاجی فیروز و موسیقی و رقص و پایکوبی و شادی و خوردن غذاهای ایرانی و هنرنمایی هنرمندان ایرانی و غیر ایرانی و صد البته پریدن از روی آتش و تکرار جمله ای که نیاکان ایرانیان هزاران سال با پریدن از روی آتش با شادی فریاد کشیدند این جشن ملی ایرانی را با شکوه تر از هر زمانی برگزار می کنند و و شعله های پر فروغ آتش و نوای بلند موسیقی ایرانی باری دیگر چشم ها را بطرف جشن چهارشنبه سوری بزرگ ایرانیان استکهلم خیره خواهد نمود.


جزئیات برنامه و هنرمندان امسال جشن چهارشنبه سوری استکهلم
جشن چهارشنبه سوری امسال استکهلم از ساعت ۱۸ روز سه شنبه ۱۳ مارچ برابر با ۲۲ اسفند در باع شاه استکهلم (Kungsträdgården) آغاز می شود .

آئین باستانی چهارشنبه سوری برای نهمین سال متوالی با همیاری «تئاتر ملی سوئد» و نهادهای ایرانی و حضور پرشور مردم در قلب شهر استکهلم برگزار ‌می شود . جشن چهارشنبه سوری امسال استکهلم نیز با حضور شخصیت های بلند پایه سیاسی و فرهنگی این کشور افتتاح خواهد شد. این جشن غیر انتفاعی است و نهادهای اجرایی و تهیه‌کنندگان آن مجاز به سودآوری مالی از آن نیستند.

در جشن چهارشنبه سوری امسال نیز بمانند هر ساله مجموعه‌ای از خوانندگان و هنرمندان ایرانی و غیر ایرانی آثارشان را روی صحنه بزرگ باغ شاه در قلب شهر استکهلم به نمایش خواهند گذاشت.

جشن چهارشنبه‌سوری امسال همچون سال‌های گذشته در دو قسمت برگزار می‌شود. نخست در قسمت میانی محل برگزاری جشن در باغ شاه، آتش چهارشنبه سوری طی مراسمی ویژه به شکل سنتی افروخته می‌‌شود تا در تمام طول شب روشن بماند و علاقه‌مندان از روی آن بپرند .

سپس مجموعه‌ ای از خوانندگان و هنرمندان ایرانی آثار خود را روی سن بزرگ این پارک اجرا خواهند کرد .

هنرمندان جشن چهارشنبه سوری بزرگ امسال استکهلم
بیژن مرتضوی، سپیده، الهه سرور (افغانستان)، علیرضا سارمی، جسمین کارا (سوئد)، گروه موسیقی باران، پانیدا، رضا، اروین خاکیچیان و همچنین گروه رقص هفت سین از جمله هنرمندان میهمان جشن چهارشنبه سوری امسال استکهلم هستند.

«دی جی پوریا» نیز مسئولیت دی جی کردن کل برنامه را بر عهده دارد.


مجریان جشن چهارشنبه سوری بزرگ امسال استکهلم
مجریان صحنه جشن چهارشنبه سوری امسال استکهلم بهار پاری هنرپیشه ایرانی-سوئدی که فیلم با بازیگری او (مردی بنام او-وه) امسال از نامزدهای دریافت جایزه اسکار بود و سینا ولی الله مجری تک صدای ایرانی محبوب از جمله در شبکه فارسی ۱ بوده است . از سینا ولی الله بعنوان یکی از خوش صداترین مجریان دوره معاصر ایران نام برده می شود. او یکی از محبوب ترین و چیره دست ترین استند آپ کمدین های ایرانی نیز هست و ویدیوهای او در یوتیوب از پربیننده ترین ها بشمار می رود .

چادر ویژه بابا بزرگ ها و مامان بزرگ ها
در جشن بزرگ چهارشنبه سوری استکهلم، چادر ویژه ای نیز برای سالمندان در نزدیکی سن بزرگ تدارک دیده شده است. در این چادر، تعدادی صندلی و تجهیزات گرمازای مناسب وجود دارد. امکانات درون این غرفه تنها برای سالمندان بالای شصت و پنج سال در مظر گرفته شده است. از اینرو از حضور سایر افراد در این غرفه جلوگیری خواهد شد تا امکان استفاده از این فضا برای بابا بزرگها و مامان بزرگها مهیا باشد .

غرفه کوچولوها
در شب جشن چهارشنبه سوری استکهلم تلاش می شود تا این برنامه برای کودکان نیز خوش آیند، جذتب، سرگرم کننده و لذت بخش باشد. به همین دلیل چادری را به کودکان اختصاص داده‌ شده تا در حضور یک آموزگار نقاشی، با وسایل نقاشی و خمیر مجسمه‌سازی در زمینه چهارشنبه‌سوری و عید نوروز نقاشی بکشند و مجسمه بسازند. داستان‌خوانی و شعرخوانی نیز از دیگر برنامه‌های تدارک دیده شده برای کودکان است .


آتش بازی و نورافشانی
بزرگترین کمپانی خدمات آتش بازی در اسکاندیناوی، امسال ارائه دهنده بزرگترین شوی آتش و نورافشانی چهارشنبه‌سوری خواهد بود؛ با مجموعه‌ای از توپ‌ها، فشفشه‌ها، ترقه‌ها و افکت‌هایی که آسمان مرکز شهر استکهلم را در طول شب روشن خواهد کرد.

در کنار این آتش‌بازی و نورافشانی، گروه Act of Emotion که متشکل از هنرمندان آتش باز است، تماشاچیان را در بین برنامه‌های چهارشنبه سوری دعوت به دیدن شوی آتش بازی می‌کند .

خوراک و تنقلات
گرداگرد محل چهارشنبه‌سوری غرفه‌هایی وجود دارد که از سوی تئاتر ملی سوئد به افراد متقاضی اجاره داده می‌شود تا در صورت تمایل به فروش انواع غذاهای ایرانی و شیرینی و تنقلات مورد نظر خود بپردازند. در سال‌های اخیر در این غرفه‌ها آش رشته، انواع کباب، چای، قهوه، شیرینی، آجیل و تنقلات عرضه شده است .

تاریخ، زمان، مکان
سه شنبه ۱۳ مارچ ۲۰۱۸
از ساعت ۱۸،۰۰
Kungsträdgården
استکهلم
نزدیکترین ایستگاه مترو: Kungsträdgården

پیوندهای مربوط:
وب سایت رسمی اطلاعات چهارشنبه سوری استکهلم

تاریخچه چهارشنبه سوری
چهارشنبه سوری از جشنها و سنت های باستانی ایرانیان است که شب چهارشنبه آخر هر سال (غروب سه شنبه) مردم هر محل با برپایی شور و سرور طی مراسم باشکوه و دلپذیر برگزار میکردند. و پس از آن چند روز به عید نوروز مانده و قبل از فرا رسیدن آخرین چهارشنبه سال, مردم با دقت و وسواس خانه تکانی مینمودند. در این کار زنان و دختران, بالتفاق مردان و پسران, فرشها, پرده های اتاقها و اثاثه را گردگیری و رفت و روب و پاک و تمیز میکردند و معتقد بودند که باید همه چیز حتی لباس قبل از رسیدن سال نو تمیز و پاک باشد .

آئین چارشنبه سوری از آن جهت به غروب آخرین سه شنبه (شب چهارشنبه) موکول شده است که اندیشمند ایرانی زرتشت, با رسیدگی حساب های گاه شماری به تنظیم و تدوین دقیق تقویم توفیق یافت و آن سالی بود که تحویل سال به سه شنبه ای مصادف شد که نیمه آن سه شنبه تا ظهر جزئی از سال کهنه و نیمه بعدازظهر جزو سال نو به حساب آمد و چون آغاز هر روز را در نیمه شب همان روز میدانستند بنابراین فردای آن سه شنبه را نوروز شناخته شبش را مطابق معهود جشن گرفته و آتش افروخته و از آن پس آن شب را چهارشنبه سوری قرار دادند .

آداب اصلی چهارشنبه سوری در سراسر خطه ایرانی نشین یکی است ولی در برخی از شهرها سنت های کوچکی بدان اضافه شده و بر شیرینی و زیبایی آن افزوده است. این آداب و سنت ها بصورت خلاصه چنین است :


آتش افروزی
زیباترین و قدیمیترین آداب مربوط به چهارشنبه سوری برافروختن آتش و جستن از روی آن است. این کار عصر سه شنبه آخر سال که فردایش چهارشنبه است انجام میشود. باید اشاره کرد که تمام آداب و سنت های چهارشنبه سوری در شب چهارشنبه آخر سال برگزار میگردد .

آتش را در حیاط خانه و یا کوچه و یا یک میدان باز و با گذرادن سه کوپه (بوته) روشن میکنند و در حین جستن از روی آتش می خوانند:

"سرخی تو از من, زردی من از تو".

به معنای آنکه بیماریها و ناخوشیها را به دور میریزیم و سلامتی و تندرستی ترا در خود میگیریم.
گرگانی, امیر فریدون. گاهنامه نوروز, سروش, تهران, ۱۳۵۵, ص ۹۴


کوزه شکنی
یکی دیگر از مراسم مخصوص چهارشنبه سوری آن بوده که کوزه کهنه ای را که در آن مقداری نمک و ذغال و سکه ده شاهی انداخته و هر یک از افراد خانواده یک بار کوزه را دور سر میچرخاندند و نفر آخری آن کوزه را از پشت بام به کوچه می افکند و میگفت: درد و بلای ما بره توی کوزه و بره توی کوچه .

آجیل چهارشنبه سوری
رسمی که از قدیم در ایران متداول است, تهیه و خوردن آجیل چهارشنبه سوری است. این آجیل شور و شیرین مانند آجیل مشکل گشاست. یعنی علاوه بر مواد اصلی بو داده شور آجیل, برگه هلو و زردآلو, قیسی, کشمش سبز, مویز, باسلق پسته و بادام و فندق بو نداده, نقل, شکر, پنیر و مغز گردو هم اضافه میکنند. تهیه این آجیل را برای استجابت یک مراد نذر میکنند, خوردن این آجیل در شب چهارشنبه سوری به اعتقاد مردم باعث شگون و خوش یمنی است .


فال گوش
دیگر از مراسم مربوط به چهارشنبه سوری, فال گوش است. بدین معنی که کسانی که حاجتی دارند نیت میکنند و سر چهار راه و یا در معبری به فال گوش می ایستند و به حرف نخستین عابری که از کنارشان میگذرد توجه میکنند و هر کلام که از دهان او در آید در استجابت مراد خود به فال بد یا خوب میگیرند. اگر گفته عابری موافق با آرزوی صاحب حاجت باشد آن آرزو را برآورده شده میدانند .

چهارشنبه سوری در استکهلم
بعضی ها بجای رفتن به چهارراه و معابر این کار را در پشت در اتاق هم انجام میدهند و نخستین کسی که از پشت در اتاق شنیدند به فال بد یا خوب در اجابت حاجتشان فرض میکنند .
گرگانی, امیر فریدون, گاهنامه نوروز, سروش, تهران, ۱۳۵۵, ص ۹۵ تا ۹۶

اطلاعات متن اقتباس شده از: فرهنگ مردم (فولکلور) ایران نوشته استاد علی میرنیا

چهارشنبه سوری، نمایش بزرگ دیگری از همبستگی ملی اقوام ایرانی
سنن و آداب و رسوم ملی ایرانیان, همواره برنده ترین سلاح آنان جهت حفظ اتحاد و همبستگی ملی و حفظ تمامیت ارضی سرزمینشان بوده است. فارس, آذری, کرد, لر, گیلک, بلوچ, خوزستانی, زرتشتی, مسیحی, کلیمی, مسلمان, بهایی, بی دین، بادین و همه دیگر اقوام ایرانی هزاران سال در کنار یکدیگر و در روز چهارشنبه سوری از روی آتش پریده اند .


در واقع اینگونه جشنهای ملی فرصت های مقدسی بوده است که ایرانیان همه اختلافات مابین خود را به فراموشی سپرده اند, در کنار یکدیگر ایستاده اند و به دشمنان تاریخ و فرهنگ خود نشان داده اند که وقتی پای تاریخ و فرهنگ و سنن ملی سرزمینشان در میان باشد همه در کنار هم می ایستند و به یکدیگر بعنوان ایرانی عشق میورزند.

کودک, پیر, جوان، زن, مرد, دختر و پسر و حتی ملل دیگری که در کنار ایرانیان زندگی کرده اند, هزاران سال در آن خطه فریاد شادی کشیده اند, به دور آتش رقصیده اند, خندیده اند, عشق ورزیده اند و با بیاد آوردن خاطرات شیرین آن زندگی کرده اند.

امسال نیز همه ایرانیان با هم, چه در داخل و چه در خارج از مرزهای ایران و دور از وطن, این سنت و آئین بزرگ ملی را با شکوهی هر چه بیشتر برگزار می کنند.




نظرات

پست‌های معروف از این وبلاگ

بس که این ملت خر است

مملکت در دست مشتی خائن غارتگر است بس که این ملت خر است حال روشنفکر بیچاره ز بد هم بد تر است بس که این ملت خر است مغزها له شد به زیر سم ملایان قم وای در عصر اتم صحبت عمامه و تسبیح و ریش و منبر است بس که این ملت خر است هر که حرفی زد ز آزادی دهانش دوختند جان ما را سوختند حرف حق این روز ها گویی گناه منکر است بس که این ملت خر است مملکت افسوس برگشته به صد ها سال پیش حرف عمامه است و ریش گوز من بر ریش هر چه شیخ در هر کشور است بس که این ملت خر است خاک شهر قم گمان داری بشر می پرورد تخم خر میپرورد زانکه هر سو شیخکی بر منبری در عرعر است بس که این ملت خر است ما که می دانیم حال شیخ ها در حجره ها وای بر احوال ما کز تف هم درسها ماتحتشان دائم تر است بس که این ملت خر است شیخ ریقویی که دائم بود دنبال لوات در پی فور و بساط با فلان پاره اش امروز یک شیر نر است بس که این ملت خر است وانکه خیک گنده اش پر بود دائم از عرق چونکه برگشته ورق پیش چشم ملت اکنون بهتر از پیغمبر است بس که این ملت خر است معده هر شیخ چون پ

اسناد شرارت و آدم فروشی محسن مخملباف

" محسن مخملباف " که در سال ۱۳۵۳ به همراه دو نفر دیگر، اقدام به  یورش تروریستی  با چاقو به پاسبان خیابان ایران (مرحوم شامبیاتی) می کنند، در درگیری با وی مجروح و دستگیر می شود. اینک مستندات پرونده ی مخملباف را به نقل از گزارش ساواک و نیز گزارش روزنامه ی اطلاعات در اختیار همگان می گزاریم. همچنین گواهی نزدیکان و قربانیان وی مبنی بر همکاریش با آدمخوار رژیم لاجوردی (فرنشین وقت زندان اوین)، در دستگیری و پرونده سازی برای مخالفان جمهوری اسلامی را نیز مورد بررسی قرار می دهیم. گزارش ساواک از دستگیری محسن مخملباف سازمان اطلاعات و امنيت كشور س. ا. و. ا. ک خيلی محرمانه گزارش بازجویی مشخصات متهم "محسن" فرزند "حسين"، شهرت مخملباف، شماره ی شناسنامه ۶۱۴۴۸ تهران، متولد ۱۳۳۶ تهران، شغل كارگر بازار (پسته ‌فروشی) مغازه ی لطفعليان، سرای پايدار، محل سكونت: تهران خيابان صفاری، كوچه ی يخچال، نبش كوچه، بالای لبنياتی، منزل اجاره‌ ای، مجرد، ميزان تحصيلات سوم متوسطه، دين اسلام، مذهب شيعه اثنا عشری، تابعيت دولت شاهنشاهي ايران، فاقد سابقه ی اتهامی و كيفری از نظر ضد امنيتی م

رونمایی از کس کش اعظم و وروره جادوی پاسدار قالیباف

چندی است که ویدیو کلیپ هایی از فردی منتشر می شود که دقیقن حرف دل رنج دیدگان و مردم ستم دیده ی ایران را می زند. او نقابی بر چهره زده است تا ماهیت درنده ی گرگش را پنهان سازد. "سید محید حسینی" از توله حرامزادگان الله پرست تازی باقی مانده از یورش الله پرستان عرب نخستین به کشورمان می باشد که هم اکنون با داغ اسلام اهریمنی بر دل و پیشانی دعاگوی خویش، سالیان سال است که مشاور مطبوعاتی و رسانه ای پاسدار "قالیباف" در شهرداری رژیم در تهران می باشد. فردی که سیل ارقام نجومی رد و بدل شده ی شهرداری و بده بستان ها و البته رانت خواری شخصی خودش از این موهبت سفره ی نکبت جمهوری اسلامی را دیده و هم از آن خوان پربرکت خمینی حرامزاده، بسیار نوشیده و چشیده. وی در یکی از ویدیو کلیپ هایی که از وی منتشر شده است، با حساب بر روی ساده لوحی مخاطبان خود در سیستان و بلوچستان، از احساسات انسانی آنها سو استفاده کرده و خود را در حالی هم آوا و همراه آنان و شریک درد و رنج و فقرشان جا می زند که تو گویی وی در همه ی این چهل سال عمر نکبتی که از ولایت فقیه گرفته، نه تنها روحش هم از فقر دهشتناک و فاحش د