رد شدن به محتوای اصلی

آغاز تجزیه ی کردستان عراق به دو بخش شمالی و جنوبی

کردستان عراق و بازی مونوپولی
فرامرز دادرس، کارشناس اطلاعاتی


بازی معروف مونوپولی یکی از بازی های سرگرمی معروف جهان بوده و هنوز هم رایج است. مونوپولی ترکیبی از دو واژه ریشه یونانی ( منو= تنها) و ( پولی= فروش) می باشد. در این بازی تخیلی، بازیکن تلاش می کند تا حد امکان بیشترین املاک را خریداری کند و از رقبا ثروتمند تر شود. این بازی با کاغذ، مقوا، پول کاغذی و تصاویر خانه ها، خیابان ها، هتل ها و ... شخص به خرید و فروش های کلان دست می زند، مالک می شود و برای لحظاتی که به بازی مشغول است در رویای ثروتمند شدن غرق می شود و مزه شیرین ثروت و قدرت را بطور تخیلی می چشد. مونوپولی در جوامع غرق در مشکلات اقتصادی، فقر، دشواری های اجتماعی و سیاسی می تواند به منزله نوعی سوپاپ اطمینان خشم و طغیان مردم زیر فشار را مهار کرده و کاهش دهد.

پس از برگزاری رفراندوم روز گزشته در اقلیم کردستان عراق، اکنون رای دهندگانی که گمان می کنند کردستان عراق از فردا به صورت یک کشور مستقل در خواهد آمد، در واقع باید به نوعی بازی مونوپولی استقلال خود را سرگرم کنند، این بازی ممکن است سال ها طول بکشد و حتی به بازی خونینی بدل شود.

مسئله ی مهم دیگری که دیده می شود؛ ساده اندیشی عوام و در کمال شگفتی برخورد نخبگان و تحصیل کردگان کرد است که گمان می کنند همه مشکلات با رفراندوم حل شد و از فردا کردستان یک کشور مستقل است و باید از سوی همه جهانیان و سازمان ملل مورد شناسایی قرار بگیرد. کردستان باید یکای پول، تمبر رسمی، شناسنامه، اسناد دولتی، گزرنامه، سفارت خانه های کردستان در کشور های دیگر، ارتش کامل؛ نیروی هوایی و خلاصه صدها مورد دیگری که یک کشور مستقل حق برخورداری از آنان را دارد، آنها نیز داشته باشند. در حالی که این مسائل تا روزی که کردستان به عنوان یک کشور مستقل به هموندی سازمان ملل متحد در نیاید، دور از دسترس است و به نوعی بازی مونوپولی شبیه می باشد.

این انتظارات دور از دسترس مردمی است که به این همه پرسی رای موافق داده اند، این مردم طاقت انتظار ندارند و اگر بارزانی نتواند در مدت کوتاهی این آرزوی مردم کردستان عراق را برآورده کند، بی شک سقوط خواهد کرد و اگر در طول این ماجرای پیچیده و مبهم، جنگ و درگیری منجر به کشته و آواره شدن کردها شود، جنایت دیگری علیه کردها به دست کردها رقم زده خواهد شد.

برگزاری این همه پرسی از سوی همه ی نهاد های بین المللی، کشورها، شورای امنیت سازمان ملل متحد، سازمان کشورهای اسلامی، اتحادیه ی اروپا و مهم تر از همه کشور عراق و سه همسایه ی اقلیم کردستان؛ ایران، ترکیه و سوریه مورد مخالفت قرار گرفت. بنابراین اعلام استقلال از سوی بارزانی نیز بی شک محکوم خواهد شد و به درگیری های خونینی منجر خواهد شد که قربانیان اصلی آن باز هم مردم کرد خواهند بود.

پس از سرنگونی حکومت بعثی صدام حسین در عراق، دو قبیله ی بارزانی و طالبانی برای کسب قدرت و پول به جان هم افتادند و بیش از سه هزار تن از مردم کرد به دست برادران کرد خود کشته شدند. این کشتار را کردها به نام "جنگ برادر کشی" لقب دادند.

در سال ۲۰۰۳ میلادی این درگیری ها به میانجیگری آمریکا بازایستانده شد و در مذاکراتی که در واشنگتن بین طرفین برگزار شد، اقلیم خودمختار کردستان عراق به دو منطقه ی بارزانی به مرکزیت اربیل و طالبانی به مرکزیت سلیمانیه بخش بندی شد و در نتیجه پول و قدرت به اشتراک گزاشته شد.

قبیله ی بارزانی که بیشتر و قوی تر بود، شهر اربیل را مرکز اقلیم کردستان قرار داد، ولی پیشمرگه های دو قبیله هر یک مهار محدوده ی خود را همچنان و اکنون نیز به عهده دارند و در واقع اقلیم کردستان از دو بخش تشکیل شده است.

مسئله ی تجزیه کردستان از عراق دست کم در زمینه های حقوقی، سیاسی و اقتصادی با مشکلات بزرگی روبرو می باشد:

از نظر حقوق بین المللی و قانون اساسی کشورعراق، برگزاری همه پرسی و اعلام تجزیه ی یک طرفه، غیر قانونی می باشد و پیامد های حقوقی دارد. عراق ملک مشاع همه ی عراقی ها است و اگر قرار باشد بخشی از این کشور جدا شود، باید به آرای همه ی مردم عراق مراجعه شود. این همه پرسی به دور از نظارت نهادهای رسمی بین المللی برگزار شده و از نظر حقوقی معتبر نمی باشد. هر چند مسئولین اقلیم کردستان از شماری آدم های شناخته شده برای نظارت در برگزاری همه پرسی دعوت کرده بودند، ولی این اشخاص اعتبار نامه ای از هیچ نهاد رسمی نداشتند و اسولن از نظر حقوقی تنها به عنوان تماشاگر می توان از آنان نام برد.


از نظر سیاسی مرزهای رسمی کشور عراق در سازمان ملل متحد به ثبت رسیده و از سوی همسایگان عراق مورد شناسایی و تایید قرار گرفته است. مناسبات سیاسی میان عراق و دیگر کشورهای هموند جامعه ی جهانی بر پایه ی قوانین بین المللی استوار می باشد. دگرش در مرزها باعث پیدایش جغرافیای تازه ای برای عراق و همسایگانش خواهد شد و در اغلب موارد این دگرش ها مورد موافقت همسایگان نمی باشد.

از نظر اقتصادی؛ ذخایر زیر زمینی و معدنی (نفت و گاز)، از منابع حیاتی همه ی ساکنین عراق می باشند و جدا شدن بخش هایی از این ذخایر بر وضعیت اقتصادی مردم عراق تاثیر نامطلوبی برجای خواهد گزاشت. ریشه ی اغلب جنگ ها تاکنون بر سر مالکیت ذخایز زیر زمینی بوده است.

به این ترتیب تجزیه ی کردستان عراق با مشکلات بی شماری روبرو خواهد شد که بی شک باعث به وجود آمدن درگیری های مسلحانه در کردستان عراق و گسترش آن، بخش بزرگی از منطقه را در بر خواهد گرفت و احتمال اینکه کردستان عراق نهایتن به دو کردستان شمالی و جنوبی یعنی بارزانی و طالبانی تقسیم شود بسیار زیاد است.

بیست و ششم سپتامبر ۲۰۱۷

نظرات

پست‌های معروف از این وبلاگ

بس که این ملت خر است

مملکت در دست مشتی خائن غارتگر است بس که این ملت خر است حال روشنفکر بیچاره ز بد هم بد تر است بس که این ملت خر است مغزها له شد به زیر سم ملایان قم وای در عصر اتم صحبت عمامه و تسبیح و ریش و منبر است بس که این ملت خر است هر که حرفی زد ز آزادی دهانش دوختند جان ما را سوختند حرف حق این روز ها گویی گناه منکر است بس که این ملت خر است مملکت افسوس برگشته به صد ها سال پیش حرف عمامه است و ریش گوز من بر ریش هر چه شیخ در هر کشور است بس که این ملت خر است خاک شهر قم گمان داری بشر می پرورد تخم خر میپرورد زانکه هر سو شیخکی بر منبری در عرعر است بس که این ملت خر است ما که می دانیم حال شیخ ها در حجره ها وای بر احوال ما کز تف هم درسها ماتحتشان دائم تر است بس که این ملت خر است شیخ ریقویی که دائم بود دنبال لوات در پی فور و بساط با فلان پاره اش امروز یک شیر نر است بس که این ملت خر است وانکه خیک گنده اش پر بود دائم از عرق چونکه برگشته ورق پیش چشم ملت اکنون بهتر از پیغمبر است بس که این ملت خر است معده هر شیخ چون پ

اسناد شرارت و آدم فروشی محسن مخملباف

" محسن مخملباف " که در سال ۱۳۵۳ به همراه دو نفر دیگر، اقدام به  یورش تروریستی  با چاقو به پاسبان خیابان ایران (مرحوم شامبیاتی) می کنند، در درگیری با وی مجروح و دستگیر می شود. اینک مستندات پرونده ی مخملباف را به نقل از گزارش ساواک و نیز گزارش روزنامه ی اطلاعات در اختیار همگان می گزاریم. همچنین گواهی نزدیکان و قربانیان وی مبنی بر همکاریش با آدمخوار رژیم لاجوردی (فرنشین وقت زندان اوین)، در دستگیری و پرونده سازی برای مخالفان جمهوری اسلامی را نیز مورد بررسی قرار می دهیم. گزارش ساواک از دستگیری محسن مخملباف سازمان اطلاعات و امنيت كشور س. ا. و. ا. ک خيلی محرمانه گزارش بازجویی مشخصات متهم "محسن" فرزند "حسين"، شهرت مخملباف، شماره ی شناسنامه ۶۱۴۴۸ تهران، متولد ۱۳۳۶ تهران، شغل كارگر بازار (پسته ‌فروشی) مغازه ی لطفعليان، سرای پايدار، محل سكونت: تهران خيابان صفاری، كوچه ی يخچال، نبش كوچه، بالای لبنياتی، منزل اجاره‌ ای، مجرد، ميزان تحصيلات سوم متوسطه، دين اسلام، مذهب شيعه اثنا عشری، تابعيت دولت شاهنشاهي ايران، فاقد سابقه ی اتهامی و كيفری از نظر ضد امنيتی م

رونمایی از کس کش اعظم و وروره جادوی پاسدار قالیباف

چندی است که ویدیو کلیپ هایی از فردی منتشر می شود که دقیقن حرف دل رنج دیدگان و مردم ستم دیده ی ایران را می زند. او نقابی بر چهره زده است تا ماهیت درنده ی گرگش را پنهان سازد. "سید محید حسینی" از توله حرامزادگان الله پرست تازی باقی مانده از یورش الله پرستان عرب نخستین به کشورمان می باشد که هم اکنون با داغ اسلام اهریمنی بر دل و پیشانی دعاگوی خویش، سالیان سال است که مشاور مطبوعاتی و رسانه ای پاسدار "قالیباف" در شهرداری رژیم در تهران می باشد. فردی که سیل ارقام نجومی رد و بدل شده ی شهرداری و بده بستان ها و البته رانت خواری شخصی خودش از این موهبت سفره ی نکبت جمهوری اسلامی را دیده و هم از آن خوان پربرکت خمینی حرامزاده، بسیار نوشیده و چشیده. وی در یکی از ویدیو کلیپ هایی که از وی منتشر شده است، با حساب بر روی ساده لوحی مخاطبان خود در سیستان و بلوچستان، از احساسات انسانی آنها سو استفاده کرده و خود را در حالی هم آوا و همراه آنان و شریک درد و رنج و فقرشان جا می زند که تو گویی وی در همه ی این چهل سال عمر نکبتی که از ولایت فقیه گرفته، نه تنها روحش هم از فقر دهشتناک و فاحش د