رد شدن به محتوای اصلی

خرابکاری، اقدامات فعال - ۲/۲

اقدامات فعال
اقدامات فعال، امور سیاسی ایی هستند که از سوی دستگاه های امنیتی شوروی (چکا، OGPU، NKDV و ک گ ب) طراحی می شدند تا بر شرایط رویدادهای جهان تاثیر بگزارند؛ افزون بر اینکه داده هایی را گردآوری می کنند و ارزیابی “از لحاظ سیاسی” درستی نسبت بدان را به دست می دهند. بازه ی اقدامات فعال، از دستکاری رسانه ها آغاز می شود تا درجات گوناگونی از خشونت. این فرایند هم در خود کشور می تواند اعمال شود و هم در جامعه ی هدف کشورهای دیگر. اقدامات فعال شامل پادداده (Disinformation)، تبلیغات، جعل و تقلب اسناد رسمی و سرکوب می شود، همچون نفوذ به کلیساها و مساجد و آزار و اذیت مخالفان سیاسی.

اقدامات فعال شامل پی ریزی و پشتیبانی از سازمان های جلودار جهانی می شود؛ مواردی همچون شورای صلح جهانی، احزاب کومونیست، سوسیالیست و اپوزوسیون، جنگ های آزاد سازی ملی در جهان سوم و گروه های انقلابی، زیرزمینی، تروریستی، جنایی و شورشی. بنگاه اطلاعاتی بلوک شرق که اطلاعات سپاه پاسداران نیز به ویژه دستاور آنها و خود ک گ ب هستند، در این پروژه ی سهم بنیانگزاری و عمده دارند که در عملیات حذف جهانی و دیگر عملیات های پنهانی را سازماندهی می کنند.

سرلشگر بازنشسته ی ک گ ب به نام اولک کالوگین (Oleg Kalugin)، اقدامات فعال را به عنوان قلب و روح سازمان اطلاعاتی شوروی توصیف می کند:


مجموعه هایی از اطلاعات و جاسوسی، بلکه خرابکاری است: اقدامات فعال به منظور ضعیف کردن باختر زمین است تا گیره و گوه ها در متحدان اجتماع باختری از هر دست به ویژه ناتو را اداره کنند و با این کار، اختلاف و نفاق و ناهماهنگی را در میان متحدان، به شکلی شلخته وار ایجاد کنند تا با این کار متحدین راستین مردم یک کشور بد جلوه دهد و از چشم آنها بیندازد. او توصیفی از این مورد را برای ایالات متحده به کار می برد که آمریکا را در چشم آسیا، اروپا، آفریقا و آمریکای لاتین ضعیف کند تا به این ترتیب زمینه را برای ضروت جنگی که واقعن روی می دهد، آماده سازد.

اقدامات فعال، سامانه ای است از دوره ها و شرایط ویژه ای است که در بنیاد آندروپوف (Andropov) آموزش داده می شدند (یا می شوند. -مترجم) که در ستاد SVR در “یاسنو” (Yasenevo) در نزدیکی مسکو واقع شده است. فرنشین اداره ی اقدامات فعال، همانا یوری مودین (Yuri Modin) بود که مهارگر پیشین حلقه ی جاسوسی “کمبریج ۵” بود.

یکی از نمونه های بسیار کامیاب اقدامات فعال، بر اساس گفته های استانیسلاو لونف (Stanislav Lunev) (GRU: اطلاعات بیگانه ی نظامی کارکنان همگانی نیروهای مسلح فدراسیون روسیه، که پیشتر کارکنان همگانی ارتش شوروی بود)، به بهای بیش از یک ملیارد دلار را برای جنبش های صلح طلبانه علیه جنگ ویتنام پرداخت کرد که به شدت جنبش پیروزمندی بود و به خوبی ارزش هزینه اش را داشت. لونف ادعا کرد که GRU و ک گ ب به پشتیبانی پولی در هر جنبش ضد جنگ در ایالات متحده و بیرون از آن، کمک می کردند.

شورای صلح جهانی بنا به دستورات حزب کومونیست اتحاد جماهیر شوروی سوسیالیستی در دهه ی ۱۹۴۰ بنیانگزاری شده بود و برای بیش از چهل سال جنبش هایی را علیه اقدامات نظامی باختر زمین و به ویژه آمریکا ایجاد کرد و بسیاری از سوی کومونیست ها اداره شده یا زیر تاثیر آنها قرار گرفتند و خودشان را به آنها مربوط ساخته و به آن پیوستند.


“جنگ سیاسی” بهره برداری از ابزارهای سیاسی برای وادار کردن مخالف برای انجام اراده ی خود می باشد که بر اساس انگیزه ای دشمنانه استوار است. حکومت ها از تنوعی از فنون بهره می برند تا اقدامات معینی را وادار به انجام شدن کنند تا بدین ترتیب منافعی نسبی را نسبت به مخالف خود به دست آورند. این فنون شامل تبلیغات و عملیات های روانی می شوند که به اهداف ملی و نظامی خدمات رسانی می نمایند.

همچنین هدف خرابکاری، تلاش برای دگرگونی نظم اجتماعی نهادینه شده و ساختاری قدرت، زنجیره مراتب، خوشنامی افراد، اعتبار، اختیار، چیرگی، توانایی و تخصص افراد و سازمان های آن، می باشد. خرابکاری به عنوان ابزاری برای رسیدن به اهداف سیاسی مورد بهره برداری قرار می گیرد، زیرا کلن خطر کمتری در بر داشته و دارای دشواری کمتری نسبت به حالت تجاوزی آشکار و باز دارد.

بیش از این، خرابکاری شکل ارزانی از جنگ است که نیازمند حجم بالایی از آموزش نیست. عنصر خرابکار، چیز یا کسی است که دارای توانمندی برای درجاتی از خرابکاری می باشد. همچنین در این بستر، بنا به جایگاه حکومت یا دولت در قدرت و معمولن به وسیله ی آن، یک خرابکار گاهی “خائن” نیز تلقی می شود.

خرابکاری البته هدف طنزپردازان، هنرمندان و افراد دیگری در آن مشاغل نیز هست. در این مورد، خرابکار بودن می تواند به معنای سین جیم کردن و مورد ریشخند قرار دادن و تضعیف کردن و تحیلیل بردن نظم نهادینه شده باشد. گروه های تروریستی عمومن از خرابکاری برای رسیدن به اهدافشان استفاده نمی کنند. خرابکاری یک راهبرد متمرکز و شدید نیروی انسانی است و بسیاری از گروه ها این نیروی انسانی و ارتباطات سیاسی و اجتماعی را دارا نمی باشند تا آنها را قادر سازد دست به اقدامات خرابکاری بزنند؛ هر چند که اقدامات انجام گرفته از سوی تروریست ها (شامل حکومت های تروریستی نیز می شود. -مترجم) ممکن است تاثیری خرابکارانه بر هازمان یا جمعیت داشته باشد.

خرابکاری می تواند به استفاده از روش های موزیانه، متقلبانه، پولی یا خشن برای به بار آوردن چنین دگرش هایی اشاره کند. خرابکاری با مخالفت، اعتراض و کودتا و یا انجام کار از راه ابزارهای مرسوم و رسمی که ممکنست در یک دستگاه سیاسی برای به بار آوردن دگرش های مورد نظر وجود داشته باشند، در تضاد است.


افزون بر این، خرابکاری بیرونی، جایی است که حکومت یا دولت متجاوز تلاش می کند تا بازیگران سیاسی و نظامی را یارکشی و دستیاری کند تا حکومت به واسطه ی کودتا سرنگون سازند. اگر خرابکاری در هدفش برای ایجاد کودتا شکست بخورد، ممکن خواهد شد که بازیگران و اقدامات گروه خرابکار بتواند به سوی شورش، جنگ چریکی و قیام دگردیسی کند. خرابکاری عبارتی است برگرفته از “اغتشاش، آشوب، فتنه، شورش و طغیان” (Sedition) و به عنوان نامی است برای ترود و شورشی غیر قانونی و مخالف مققرات؛ هر چند ارتباطات این دو عبارت، ترجیحن متفاوتند، زیرا فتنه و آشوب و طغیان (Sedition) بیانگر شورش هایی آشکار به بنیادها و سازمان هاست اما خرابکاری چیزی بسیار محرمانه تر است، مانند فرسایش پایه ی باورها به شرایط موجود کنونی یا برانگیختن مردم علیه یکدیگر.

خرابکاری، اقدامات فعال - ۲/۲

خرابکاری اصطلاحی است که در پارسی به “براندازی” از آن تعبیر می شود و کسانی چون شیرین عبادی و گنجی به عنوان براندازان نرم معرفی می شوند؛ هر چند رسانه های اپوزوسیون راستین، احزاب و گروه های شناخته شده ی علیه رژیم، براندازان سخت و شناخته شده عنوان می گردند.

همین جستار در پژواک ایران

نظرات

پست‌های معروف از این وبلاگ

بس که این ملت خر است

مملکت در دست مشتی خائن غارتگر است بس که این ملت خر است حال روشنفکر بیچاره ز بد هم بد تر است بس که این ملت خر است مغزها له شد به زیر سم ملایان قم وای در عصر اتم صحبت عمامه و تسبیح و ریش و منبر است بس که این ملت خر است هر که حرفی زد ز آزادی دهانش دوختند جان ما را سوختند حرف حق این روز ها گویی گناه منکر است بس که این ملت خر است مملکت افسوس برگشته به صد ها سال پیش حرف عمامه است و ریش گوز من بر ریش هر چه شیخ در هر کشور است بس که این ملت خر است خاک شهر قم گمان داری بشر می پرورد تخم خر میپرورد زانکه هر سو شیخکی بر منبری در عرعر است بس که این ملت خر است ما که می دانیم حال شیخ ها در حجره ها وای بر احوال ما کز تف هم درسها ماتحتشان دائم تر است بس که این ملت خر است شیخ ریقویی که دائم بود دنبال لوات در پی فور و بساط با فلان پاره اش امروز یک شیر نر است بس که این ملت خر است وانکه خیک گنده اش پر بود دائم از عرق چونکه برگشته ورق پیش چشم ملت اکنون بهتر از پیغمبر است بس که این ملت خر است معده هر شیخ چون پ

اسناد شرارت و آدم فروشی محسن مخملباف

" محسن مخملباف " که در سال ۱۳۵۳ به همراه دو نفر دیگر، اقدام به  یورش تروریستی  با چاقو به پاسبان خیابان ایران (مرحوم شامبیاتی) می کنند، در درگیری با وی مجروح و دستگیر می شود. اینک مستندات پرونده ی مخملباف را به نقل از گزارش ساواک و نیز گزارش روزنامه ی اطلاعات در اختیار همگان می گزاریم. همچنین گواهی نزدیکان و قربانیان وی مبنی بر همکاریش با آدمخوار رژیم لاجوردی (فرنشین وقت زندان اوین)، در دستگیری و پرونده سازی برای مخالفان جمهوری اسلامی را نیز مورد بررسی قرار می دهیم. گزارش ساواک از دستگیری محسن مخملباف سازمان اطلاعات و امنيت كشور س. ا. و. ا. ک خيلی محرمانه گزارش بازجویی مشخصات متهم "محسن" فرزند "حسين"، شهرت مخملباف، شماره ی شناسنامه ۶۱۴۴۸ تهران، متولد ۱۳۳۶ تهران، شغل كارگر بازار (پسته ‌فروشی) مغازه ی لطفعليان، سرای پايدار، محل سكونت: تهران خيابان صفاری، كوچه ی يخچال، نبش كوچه، بالای لبنياتی، منزل اجاره‌ ای، مجرد، ميزان تحصيلات سوم متوسطه، دين اسلام، مذهب شيعه اثنا عشری، تابعيت دولت شاهنشاهي ايران، فاقد سابقه ی اتهامی و كيفری از نظر ضد امنيتی م

رونمایی از کس کش اعظم و وروره جادوی پاسدار قالیباف

چندی است که ویدیو کلیپ هایی از فردی منتشر می شود که دقیقن حرف دل رنج دیدگان و مردم ستم دیده ی ایران را می زند. او نقابی بر چهره زده است تا ماهیت درنده ی گرگش را پنهان سازد. "سید محید حسینی" از توله حرامزادگان الله پرست تازی باقی مانده از یورش الله پرستان عرب نخستین به کشورمان می باشد که هم اکنون با داغ اسلام اهریمنی بر دل و پیشانی دعاگوی خویش، سالیان سال است که مشاور مطبوعاتی و رسانه ای پاسدار "قالیباف" در شهرداری رژیم در تهران می باشد. فردی که سیل ارقام نجومی رد و بدل شده ی شهرداری و بده بستان ها و البته رانت خواری شخصی خودش از این موهبت سفره ی نکبت جمهوری اسلامی را دیده و هم از آن خوان پربرکت خمینی حرامزاده، بسیار نوشیده و چشیده. وی در یکی از ویدیو کلیپ هایی که از وی منتشر شده است، با حساب بر روی ساده لوحی مخاطبان خود در سیستان و بلوچستان، از احساسات انسانی آنها سو استفاده کرده و خود را در حالی هم آوا و همراه آنان و شریک درد و رنج و فقرشان جا می زند که تو گویی وی در همه ی این چهل سال عمر نکبتی که از ولایت فقیه گرفته، نه تنها روحش هم از فقر دهشتناک و فاحش د