رد شدن به محتوای اصلی

در گفتگو با نیویورک تایمز: ارتشبد اسراییلی که جلوی قاسم سلیمانی ایستاد

ارتشبد اسراییلی که با جمهوری اسلامی متجاوز در سوریه جنگید و تا توانست، تروریست ها
را از سوریه واپس نشاند تا سایه ی تهدیدشان، هر چه بیشتر از مرز اسراییل دور شود
مردی که روی "قاسم سلیمانی" را کم کرد"؛ این شاید ترجمه ی دقیقی از عنوان گفتگوی روزنامه ی "نیویورک تایمز" با ارتشبد "گادی آیزنکات" فرنشین ستاد ارتش اسراییل نباشد، اما این ارتشید اسراییلی از این گفته است که او و نیروهایش چگونه در چند سال گزشته، کامیاب به واپس روی قاسم سلیمانی و نیروهای وفادار به جمهوری اسلامی در سوریه و لبنان شده‌ اند. نخستین جمله ی گفتگو، ماهیت آن‌ را بازگو می‌ کند:

"به هزاران هدف یورش بردیم، بدون آن که مسئولیت این یورش ها را بر عهده بگیریم یا به دنبال نام و اعتبارش باشیم".

آیزنکات هفته ی آینده پس از نزدیک به چار سال فرنشینی بر ارتش، بازنشسته ‌شده و در این واپسین گفتگوی مطبوعاتی، به رسم معمول، بی‌ پرده سخن گفته است. آقای ارتشبد برای نخستین بار رسمن اعلام کرده که دولت اسراییل مشغول جنگی اعلام‌ نشده علیه جمهوری اسلامی و نیروهای نیابتی‌ آن در سوریه و لبنان است.

اسراییل کشوری است که هتا این واقعیت آشکار که سلاح اتمی دارد را هم رسمن اعلام نمی‌ کند و عادت دارد اقداماتش را بی‌ سر و صدا و بدون اعلام رسمی مسئولیت انجام دهد. اما فرصت‌ هایی این چنینی، به ویژه در گفتگو با رسانه‌ های خارجی، به افرادی همانند آیزنکات فرصت می‌ دهد تا مشخص‌ تر از اقدامات خود سخن بگویند.

ایرانیان برانداز و میهن پرست، خواهان دوستی دو ملت ایران و اسراییل و برقراری
دوباره ی مناسبات دوستانه با یکدیگر هستند
نه غزه نه لبنان، جانم فدای ایران
از لابلای سخنان آیزنکات، رهنامه ی (Doctrine) پدافندی که او در زمان فرنشینیش بر ارتش پیاده کرده بود نیز، مشخص می‌ شود؛ رهنامه ای که می‌ توان آن‌ را "جنگ بین جنگ‌ ها" نامید، یعنی تلاش‌ های پیوسته ی نظامی برای تضعیف گنجایش های دشمنان، تا اگر زمانی جنگ شد، پیروزی اسراییل آسان تر باشد. نسخه ی هراسناک‌ تر این رهنامه را، البته ۱۲ سال پیش و در زمان جنگ ۳۳ روزه ی لبنان شاهد بودیم: "رهنامه ی ضاحیه". بر اساس این نظریه ی نظامی، کل منطقه ی ضاحیه در جنوب بیروت، به این علت که پایگاه گروهک تروریستی و دست نشانده ی "حزب‌ الله" بود، می‌ توانست و باید نابود می شد، هتا اگر منطقه‌ ای مسکونی بود.

آیزنکات از طراحان و مدافعین اصلی این رهنامه دانسته می‌شد. او در گفتگویی در اکتبر ۲۰۰۸، گفت:

"آنچه در سال ۲۰۰۶ در محله ی ضاحیه ی بیروت رخ داد، در هر روستایی که از آن به اسراییل شلیک کنند، تکرار می‌ شود. ما نیروی نامتناسب علیه چنین روستاهایی به کار می‌ بریم و ویرانی و آسیب بزرگی به بار می‌ آوریم. از نقطه نظر ما، اینها روستاهای غیر نظامی نیستند، پایگاه‌ های نظامیند".

جنگی که جمهوری اسلامی به دنبال آن با اسراییل است، طرحی است برای ویرانی
ایران در آینده و این را هر میهن پرستی باید بداند
اسراییلی‌ ها از آن پس بارها تهدید کرده‌ اند که اگر لبنان پایگاه یورش به اسراییل شود، این کشور کوچک و چار میلیونی را با خاک یکسان می‌ کنند. اما مهم‌ ترین رویکرد رهنامه ی آیزنکات، نه به شیوه که به هدف مربوط می‌ شود. او بر این باور است اسراییل به جای اینکه به نیروهایی همچون گروهک تروریستی "حماس" در نوار غزه یورش برد، باید تمام توجه خود را صرف مرگبارترین دشمن خود کند: "جمهوری اسلامی".

آیزنکات به نیویورک تایمز می‌گوید: "هنگامی که سال‌ ها علیه دشمن ضعیفی بجنگی، خودت هم ضعیف می‌ شوی".

همین رویکرد است که باعث شده نیویورک تایمز از او به عنوان نخستین ارتشبد اسراییلی که مستقیم با جمهوری اسلامی رویارویی کرده و با نیروهای نیابتی‌ آن در لبنان و دیگر نقاط درگیر شده است، نام ببرد.

خود آیزنکات می‌‌ گوید تا پیش از حدود دو سال و نیم پیش، اسراییل در محدوده ی ویژه ای کار می‌ کرد و آن یورش به تسلیحاتی بود که برای حزب‌ الله لبنان فرستاده می‌ شدند. او اما می‌ گوید در همان حوالی بود که اسراییل شاهد دگرشی چشمگیر در راهبرد ولایت فقیه شد:

"فهمیدیم که چشم‌ انداز جمهوری اسلامی این بود که با ساختن نیرویی ۱۰۰ هزار نفری از مزدوران شیعه از پاکستان، افغانستان و عراق، نفوذ چشمگیری در سوریه برای خود دست و پا کند. پایگاه‌ های اطلاعاتی می‌ ساختند و پایگاه‌ های هوایی درون تمام پایگاه‌ های نیروی هوایی سوریه. نیروهای غیر نظامی را هم برای مغزشویی این افراد می‌ آوردند".


پشت همه ی این عملیات البته، نقش قاسم سلیمانی آشکار بود. آیزنکات گمانه می‌ زند که تا سال ۲۰۱۶، سلیمانی سه هزار نفر از نیروهای الله پرست جمهوری اسلامی از سپاه تروریستی "قدس" را به سوریه آورده بود، به اضافه ی هشت هزار سرباز حزب‌ الله و ۱۱ هزار نیروی خارجی شیعه. در درازنای هفت سال، جمهوری اسلامی ۱۶ ملیارد دلار خرج حضور نظامی خود در سوریه کرده بود. اسراییل البته بارها گفته بود که حضور جمهوری اسلامی در کشوری هم‌ مرز با خودش را نمی‌ پذیرد، اما اکنون که شکی در حضور جمهوری اسلامی نبود، تل‌ آویو چه می‌ توانست بکند ؟

درست دو سال پیش، یعنی در ژانویه ۲۰۱۷ بود که دولت "بنیامین نتانیاهو" به آیزنکات اجازه داد قوانین بازی را دگرش دهد. از آن پس، اسراییل تقریبن هر روز به سوریه یورش های هوایی کرده است. تنها در درازنای سال میلادی گزشته (۲۰۱۸)، اسراییل دو هزار بمب بر سوریه انداخت. قاسم سلیمانی هم بیکار ننشست و تصمیم گرفت بیش از ۳۰ موشک به سوی اسراییل شلیک کند. البته رقم تازه ای که آیزنکات مطرح کرده، دست ۱۰ مورد بیش از آنچه پیشتر گمانه زنی شده است، می باشد.

این موشک ها البته به هدف نرسیدند. اسراییل اما دست به ضد یروش بزرگی زد و به دست کم ۸۰ هدف نظامی سپاه و حکومت بشار اسد در سوریه یورش برد.


آیزنکات می‌ گوید قاسم سلیمانی دست به اشتباه محاسباتی زده و این به دو علت بوده است؛ نخست، اعتماد به نفس زیادی به علت موفقیت جمهوری اسلامی در نجات حکومت "بشار اسد". دوم، این تصور اشتباه که اسراییل هم به مانند غرب در برابر تحریک‌ های جمهوری اسلامی واپس نشینی خواهد کرد. ارتشبد اسراییلی می‌ گوید:

"خطای او این بود که در زمینی وارد کارزار شد که به نسبت ضعیف است. ما در این منطقه، برتری کامل اطلاعاتی داریم. از برتری کامل هوایی برخورداریم. نیرویی که در درازنای دو سال گزشته با آن روبرو بوده‌ ایم، مصمم است اما گنجایش های چشمگیری ندارد".

این ارتشبد ۵۸ ساله که پدر و مادرش هر دو زاده ی مراکش هستند، نسبت به حزب‌ الله و رهبر دیرینش حسن نصر الله هم دیدگاه یکسانی دارد. او می‌ گوید حزب‌ الله راهبرد سه‌ گانه‌ ای برای یورش به اسراییل و اشغال موقت بخشی از خاک این کشور در شمال منطقه ی "جلیل" داشته است؛ موشک‌ سازی مخفیانه در لبنان، کندن نقب برای ورود به اسراییل و بر پا کردن جبهه ی دوم در مرز اسراییل و سوریه در بلندی‌ های "گولان". در کردار اما، کارخانه‌ ها لو رفتند و نقب های زیرزمینی نابودند شدند. اسراییل همچنان به مواضع حزب‌ الله در گولان یورش می برد و همین ماه گزشته به یک ستاد اطلاعاتی در آن منطقه یورش برده است.

نخستین بار در همین گفتگوی آیزنکات بود که این یورش آشکار شد. کارشناسان احتمال می‌ دهند این ستاد شنودی مربوط به نیروهای سپاه بوده باشد. آیزنکات می‌ گوید:

"می‌ توانم با اعتماد به نفس بگویم که حزب‌ الله گنجایش های دقیق موشکی ندارد، مگر در موارد کوچک و بی‌ اهمیت. در حالی که امیدشان این بود که صدها موشک میان‌ برد و دوربرد داشته باشند".


ارتشبد اسراییلی با ستایش از کارکرد خودش، می‌ گوید اکنون حزب‌ الله اسلن در شرایط آغاز درگیری با اسراییل نیست و قاسم سلیمانی هم عقب نشینی کرده است. او اضافه می کند که تحریم‌ های آمریکا باعث شده جمهوری اسلامی برای تامین مالی تحرکات منطقه‌ ای خودش با مشکلات بسیاری روبرو باشد. البته معلوم نیست نتیجه ی خروج نیروهای آمریکا از سوریه که "ترامپ" وعده‌ اش را داده است، چه باشد.

نکته ی دیگری که در این گفتگو هیچ سخنی از آن به میان نیامد، معامله‌ ای است که گفته می‌ شد بین نتانیاهو و "ولادیمیر پوتین" رییس‌ جمهور روسیه انجام شده و این پوتین بوده که قول داده است سپاه پاسداران به مرزهای اسراییل نزدیک نشوند. آیزنکات بی‌ اشاره به روسیه، می‌ گوید این قدرت نظامی اسراییل بوده که باعث شده جمهوری اسلامی به تدریج از سوریه عقب‌ نشینی کند و پیش‌ بینی می‌ کند که سپاه اکنون به سراغ عراق خواهد رفت.

این ارتشبد اسراییلی، اکنون از سمت خود کنار می‌ رود. اسراییل همچنین درگیر انتخابات است و چند ماه دیگر معلوم می‌ شود دولت راست‌ گرای نتانیاهو همچنان بر سر کار می‌ ماند یا سایر جناح‌ های سیاسی در اسراییل، بخت آمدن به قدرت را پیدا می‌ کنند. اما پرسش نگران‌ کننده این است که آیا رهنامه ی نظامی آیزنکات باعث ادامه و تشدید درگیری بین اسراییل و ایران خواهد شد یا نه.

نظرات

پست‌های معروف از این وبلاگ

بس که این ملت خر است

مملکت در دست مشتی خائن غارتگر است بس که این ملت خر است حال روشنفکر بیچاره ز بد هم بد تر است بس که این ملت خر است مغزها له شد به زیر سم ملایان قم وای در عصر اتم صحبت عمامه و تسبیح و ریش و منبر است بس که این ملت خر است هر که حرفی زد ز آزادی دهانش دوختند جان ما را سوختند حرف حق این روز ها گویی گناه منکر است بس که این ملت خر است مملکت افسوس برگشته به صد ها سال پیش حرف عمامه است و ریش گوز من بر ریش هر چه شیخ در هر کشور است بس که این ملت خر است خاک شهر قم گمان داری بشر می پرورد تخم خر میپرورد زانکه هر سو شیخکی بر منبری در عرعر است بس که این ملت خر است ما که می دانیم حال شیخ ها در حجره ها وای بر احوال ما کز تف هم درسها ماتحتشان دائم تر است بس که این ملت خر است شیخ ریقویی که دائم بود دنبال لوات در پی فور و بساط با فلان پاره اش امروز یک شیر نر است بس که این ملت خر است وانکه خیک گنده اش پر بود دائم از عرق چونکه برگشته ورق پیش چشم ملت اکنون بهتر از پیغمبر است بس که این ملت خر است معده هر شیخ چون پ

اسناد شرارت و آدم فروشی محسن مخملباف

" محسن مخملباف " که در سال ۱۳۵۳ به همراه دو نفر دیگر، اقدام به  یورش تروریستی  با چاقو به پاسبان خیابان ایران (مرحوم شامبیاتی) می کنند، در درگیری با وی مجروح و دستگیر می شود. اینک مستندات پرونده ی مخملباف را به نقل از گزارش ساواک و نیز گزارش روزنامه ی اطلاعات در اختیار همگان می گزاریم. همچنین گواهی نزدیکان و قربانیان وی مبنی بر همکاریش با آدمخوار رژیم لاجوردی (فرنشین وقت زندان اوین)، در دستگیری و پرونده سازی برای مخالفان جمهوری اسلامی را نیز مورد بررسی قرار می دهیم. گزارش ساواک از دستگیری محسن مخملباف سازمان اطلاعات و امنيت كشور س. ا. و. ا. ک خيلی محرمانه گزارش بازجویی مشخصات متهم "محسن" فرزند "حسين"، شهرت مخملباف، شماره ی شناسنامه ۶۱۴۴۸ تهران، متولد ۱۳۳۶ تهران، شغل كارگر بازار (پسته ‌فروشی) مغازه ی لطفعليان، سرای پايدار، محل سكونت: تهران خيابان صفاری، كوچه ی يخچال، نبش كوچه، بالای لبنياتی، منزل اجاره‌ ای، مجرد، ميزان تحصيلات سوم متوسطه، دين اسلام، مذهب شيعه اثنا عشری، تابعيت دولت شاهنشاهي ايران، فاقد سابقه ی اتهامی و كيفری از نظر ضد امنيتی م

رونمایی از کس کش اعظم و وروره جادوی پاسدار قالیباف

چندی است که ویدیو کلیپ هایی از فردی منتشر می شود که دقیقن حرف دل رنج دیدگان و مردم ستم دیده ی ایران را می زند. او نقابی بر چهره زده است تا ماهیت درنده ی گرگش را پنهان سازد. "سید محید حسینی" از توله حرامزادگان الله پرست تازی باقی مانده از یورش الله پرستان عرب نخستین به کشورمان می باشد که هم اکنون با داغ اسلام اهریمنی بر دل و پیشانی دعاگوی خویش، سالیان سال است که مشاور مطبوعاتی و رسانه ای پاسدار "قالیباف" در شهرداری رژیم در تهران می باشد. فردی که سیل ارقام نجومی رد و بدل شده ی شهرداری و بده بستان ها و البته رانت خواری شخصی خودش از این موهبت سفره ی نکبت جمهوری اسلامی را دیده و هم از آن خوان پربرکت خمینی حرامزاده، بسیار نوشیده و چشیده. وی در یکی از ویدیو کلیپ هایی که از وی منتشر شده است، با حساب بر روی ساده لوحی مخاطبان خود در سیستان و بلوچستان، از احساسات انسانی آنها سو استفاده کرده و خود را در حالی هم آوا و همراه آنان و شریک درد و رنج و فقرشان جا می زند که تو گویی وی در همه ی این چهل سال عمر نکبتی که از ولایت فقیه گرفته، نه تنها روحش هم از فقر دهشتناک و فاحش د