رد شدن به محتوای اصلی

برگزاری شادی های ایرانی به جای سوگ های ویرانگر تازی

جشن اردیبهشتگان




اردیبهشت به اوستایی اشه وهیشته فراگو (تلفظ) می شود و اشه وهیشته به چم (معنی) بهترین پاکی و راستی میباشد.
براساس آموزشهای والا و اندیشه برانگیز اشوزرتشت اشه (اشا) اساس آفرینش است و هرآنچه اهورا مزدا آفریده نیک بوده و مبنای آفرینش راستی است و تنها جهان و جهانیان هنگامی آرامش و آسایش راستین خواهند داشت که رو به سوی اساس و مبنای آفرینش خود یعنی راستی آورند که همانا اشون (پیرو راستی) شدن است.

اردیبهشت یا اشه وهیشته سومین روز از ماه زرتشتی ، دومین ماه ازگاه شماری ایرانی و دومین امشاسپند است امشاسپندی که خویشکاری اش (وظیفه اش ) نگاهبانی از آخشیجِ (عنصر) سودمند آتش است و چون اهورامزدا سرچشمه همه ء روشنایی ها بوده و آتشی است مینوی و سراسر پاک و راست و روشن ، این شوند (دلیل) آن شده که نمادِ گیتی و این جهانی اش یعنی آتش و روشنایی (نور) پرستش سو(قبله) قرار گیرد و نگاهبانی از آتشِ گیتی به اشه وهیشته یا اردیبهشت سپرده شود و چنانکه گفته شد چون اهورامزدا سراسر راستی ، پاکی و سرچشمه اشه (اشا) است و نماینده اشه (اشا) در گیتی آتش است آتش و فروغ و روشنایی در دین زرتشتی پایگاهی ارجمند یافته .

[ با نگرش بر پیوند ژرفِ سرچشمه راستی و پاکی و فروغ و روشنایی (اهورامزدا) - اساس آفرینش (اشه)- نمادآیینی و زمینی اشه (آتش )] 






باید دانست که بزرگداشت سه آخشیج سودمند دیگر (آب و باد وخاک ) نیز در دین زرتشتی سفارش شده اند چون هر آنچه نیک و سودمند و راست است اهورایی است و در مسیر اشه ، پس گرامیداشت آن نیز بایسته (واجب) است .


ماه اردیبهشت در كشور چهار فصل ایران، ماه‌ گل‌های زیبا و خوشبو است. ماهی است كه در گوشه گوشه آن گل‌ها و شكوفه ها، چشم را می‌نوازند و جان را سیراب می‌سازند.از این رو، برخی از پژوهشگران فرهنگ و آیین‌های كهن ایران زمین، جشن اردیبهشتگان را كه برابر است با سوم این ماه، بارعام پادشاهان خوانده و نوشته‌اند افزون بر بارعام شاهان، این جشن در شكوه آفرینش گل برگزار می‌شود و در حقیقت «جشن گل» است.

اردیبهشت هم نام یكی از امشاسپندان گرانقدر در ادبیات دینی زرتشتی است و پاسداشت آتش بر روی زمین نیز به این امشاسپند سپرده شده است.در جشن اردیبهشتگان ، به آتش ارج ویژه‌ای نهاده می‌شود. ایرانیان در زمان‌های پیش در این روز لباس سپید كه نشانه پاكی است، برتن می‌كردند و به آتشكده‌ها می‌رفتند و نیایش اهورامزدا را به جای می‌آوردند.






اكنون نیز زرتشتیان در جشن اردیبهشتگان به نیایشگاه‌ها می‌روند و با خواندن اردیبهشت‌یشت، اهورامزدا را به خاطر آفریده‌های سودمندش سپاس می‌گویند. مردم در این روز تلاش می‌كنند كه با پیروی از اشا یا راستی، این امشاسپند را از خود خرسند نگه‌دارند؛ چون براین باورند كه اگر اردیبهشت امشاسپند از كسی خوشنود باشد، دیگر امشاسپندان نیز از او خرسند خواهند بود.

برخی نیز این جشن را روز پاسداشت هنرمندان به شمار آورده‌اند و آنچنانكه در سالنامه‌های پیشین نوشته‌اند؛ روزی بوده است برای مهرورزیدن به هنر و هنرمندان و پاداش بخشیدن به آنان. خلف تبریزی نیز در برهان قاطع نوشته‌ است كه « در این روز نیك است به معبد و آتشكده رفتن و از پادشاهان حاجت خود خواستن و به جنگ و كارزار شدن ... و چون این ماه وسط فصل بهار است و نباتات در غایت نشو و نما و گل‌ها و ریاحین تمام شكفته وهوا درنهایت اعتدال، بنابراین اردیبهشت خوانند.» و از همین روی است كه كوشیار گیلی در «زیج جامع» از آن با نام « گلستان جشن» یاد كرده است.

اردی بهشت همچنین نگاهبان آتش است؛ چرا كه آتش بهترین جلوه‌گاه راستی و پاكی به شمار می‌رفته است چنانكه همه‌ امشاسپندان دارای دو روی مینوی و زمینی هستند؛ این امشاسپند در جهان مینوی نماینده‌ پاكی و راستی و نظم و قانون اهورایی به شمار می‌رود و در زمین نگاهبانی آتش به عهده‌ او گذاشته شده است.



برای دیدن گزارش های تصویری از برگزاری جشن اردیبهشتگان امسال بر روی پیوندهای زیر  فشار دهید :

جشن اردیبهشتگان در آدریان تهران
http://www.berasad.com/fa/content/view/7405/50/
http://www.amordadnews.com/neveshtehNamyesh.aspx?NId=3937

جشن اردیبهشتگان در آتشکده تاریخی فیروزآباد
http://hamazoor.ir/persian/index.php?option=com_content&task=view&id=3455&Itemid=154
http://www.amordadnews.com/neveshtehNamyesh.aspx?NId=3924
http://www.berasad.com/fa/content/view/7398/50/

جشن اردیبهشتگان در اهواز 
http://www.berasad.com/fa/content/view/7393/50/

جشن اردیبهشتگان در اصفهان
http://hamazoor.ir/persian/index.php?option=com_content&task=view&id=3459&Itemid=154
http://www.amordadnews.com/neveshtehNamyesh.aspx?NId=3923

نظرات

پست‌های معروف از این وبلاگ

رونمایی از کس کش اعظم و وروره جادوی پاسدار قالیباف

چندی است که ویدیو کلیپ هایی از فردی منتشر می شود که دقیقن حرف دل رنج دیدگان و مردم ستم دیده ی ایران را می زند. او نقابی بر چهره زده است تا ماهیت درنده ی گرگش را پنهان سازد. "سید محید حسینی" از توله حرامزادگان الله پرست تازی باقی مانده از یورش الله پرستان عرب نخستین به کشورمان می باشد که هم اکنون با داغ اسلام اهریمنی بر دل و پیشانی دعاگوی خویش، سالیان سال است که مشاور مطبوعاتی و رسانه ای پاسدار "قالیباف" در شهرداری رژیم در تهران می باشد. فردی که سیل ارقام نجومی رد و بدل شده ی شهرداری و بده بستان ها و البته رانت خواری شخصی خودش از این موهبت سفره ی نکبت جمهوری اسلامی را دیده و هم از آن خوان پربرکت خمینی حرامزاده، بسیار نوشیده و چشیده. وی در یکی از ویدیو کلیپ هایی که از وی منتشر شده است، با حساب بر روی ساده لوحی مخاطبان خود در سیستان و بلوچستان، از احساسات انسانی آنها سو استفاده کرده و خود را در حالی هم آوا و همراه آنان و شریک درد و رنج و فقرشان جا می زند که تو گویی وی در همه ی این چهل سال عمر نکبتی که از ولایت فقیه گرفته، نه تنها روحش هم از فقر دهشتناک و فاحش د...

وقتی امید دانا و هم خوابه اش صدیقه زرین کلاه مشتاق آبادی، مادر قهبگی را معنی می کنند

من کم ترین (امید باقر خاله): "مدیونید اگر فکر کنید افزون بر گفتارم، اندکی هتا اندکی، در کردار در زندگی روزمره ام تناقض وجود دارد !!" من و همسرم کارد هواله ی شکم مردم ایران می کنیم، اما خودم سه برابر روزهای جوراب فروشیم شده ام و همسرم مثل ندید بدیدها فرتور غذاها و رستوران ها و باز رستوران ها و غذاها را به چشم کارد به شکم خوردگان می کشانیم تا چشمشان کور شود و جیکشان درنیاید. من و همسرم به هنرمندان فحاشی می کنیم و آنها را بی سواد و احمق می خوانیم، اما خودمان تا دلتان بخواهد با تک تک هنربندان رژیم فرتور می اندازیم و منتشر می کنیم؛ هتا با افشین بله افشین خواننده ی بدصدا و جلف که یادتون هست... «دیگه ازت بدم میاد، پیشم نیا عروسک» !! من و همسرم همیشه از شبکه ی من و تو انتقاد می کنیم. من خودم همیشه به آن می گویم "مهد کودک من و تو"، اما هتا با مجری من و تو هم فرتور یادگاری می گیرم !! من و همسر کم ترینم، در فضای همگانی هر جور دلمان بخواهد می گردیم و می چرخیم و فرتورهای نگو و نپرس منتشر می کنیم، اما به دیگران ایراد می گیریم که چرا در خانه ی خودشان با شلوار...

متلکی بر حاشیه: گفتگوی فرامرز دادرس با کون خوب سوئد

چندی پیش، یکی از مخالفان پرهیاهوی شاهزاده "رضا پهلوی" به نام "فرامرز دادرس" که خود یکی از مصدق الهی ها و هواداران سفت و سخت هزرط "محمد مصدق دله السلطنه" می باشد، با دلقک رسانه "امید دانای باقر خاله" گفتگو کرد. این گفتگو که از پستوی خانه ی امید باقر خاله و انباری جناب دادرس انجام می گرفت، مخاطبان ملیونی خود را دچار شوک کرد و نتیجه این شد که پس از گوش دادن به مشتی خزعبلات تکراری که همگی از سر عقده بازی فوران کرده بودند، به یک نتیحه ی تکراری برسند و آن اینکه هم جمهوری اسلامی اینقدرها بد نیست که این دو موجود اپوزوسیون نما، نانشان را به نرخ روزش نخورند و نه دودمان ایرانساز پهلوی آنچنان خوب و سرآمد بود که نمکدانش را نشکنند !! جناب دادرس که پس از نزدیک به یک دهه سخن فرسایی در یوتوب انباری خود، هنوز به اندازه ی "خاله شاهدانه" هم روی کسی اثر نگزاشته، با ناسپاسی هر چه تمام تر عنوان کرده است که وی نانخور ارتش شاهنشاهی نبوده و با وقاحت ویژه ی آخوندی خود را مدیون شاهنشاه آریامهر فرمانده ی کل قوای نیروهای مسلح شاهنشاهی نمی داند. از این ناسپ...