جشن اردیبهشتگان
اردیبهشت به اوستایی اشه وهیشته فراگو (تلفظ) می شود و اشه وهیشته به چم (معنی) بهترین پاکی و راستی میباشد.
براساس آموزشهای والا و اندیشه برانگیز اشوزرتشت اشه (اشا) اساس آفرینش است و هرآنچه اهورا مزدا آفریده نیک بوده و مبنای آفرینش راستی است و تنها جهان و جهانیان هنگامی آرامش و آسایش راستین خواهند داشت که رو به سوی اساس و مبنای آفرینش خود یعنی راستی آورند که همانا اشون (پیرو راستی) شدن است.
اردیبهشت یا اشه وهیشته سومین روز از ماه زرتشتی ، دومین ماه ازگاه شماری ایرانی و دومین امشاسپند است امشاسپندی که خویشکاری اش (وظیفه اش ) نگاهبانی از آخشیجِ (عنصر) سودمند آتش است و چون اهورامزدا سرچشمه همه ء روشنایی ها بوده و آتشی است مینوی و سراسر پاک و راست و روشن ، این شوند (دلیل) آن شده که نمادِ گیتی و این جهانی اش یعنی آتش و روشنایی (نور) پرستش سو(قبله) قرار گیرد و نگاهبانی از آتشِ گیتی به اشه وهیشته یا اردیبهشت سپرده شود و چنانکه گفته شد چون اهورامزدا سراسر راستی ، پاکی و سرچشمه اشه (اشا) است و نماینده اشه (اشا) در گیتی آتش است آتش و فروغ و روشنایی در دین زرتشتی پایگاهی ارجمند یافته .
[ با نگرش بر پیوند ژرفِ سرچشمه راستی و پاکی و فروغ و روشنایی (اهورامزدا) - اساس آفرینش (اشه)- نمادآیینی و زمینی اشه (آتش )]
باید دانست که بزرگداشت سه آخشیج سودمند دیگر (آب و باد وخاک ) نیز در دین زرتشتی سفارش شده اند چون هر آنچه نیک و سودمند و راست است اهورایی است و در مسیر اشه ، پس گرامیداشت آن نیز بایسته (واجب) است .
ماه اردیبهشت در كشور چهار فصل ایران، ماه گلهای زیبا و خوشبو است. ماهی است كه در گوشه گوشه آن گلها و شكوفه ها، چشم را مینوازند و جان را سیراب میسازند.از این رو، برخی از پژوهشگران فرهنگ و آیینهای كهن ایران زمین، جشن اردیبهشتگان را كه برابر است با سوم این ماه، بارعام پادشاهان خوانده و نوشتهاند افزون بر بارعام شاهان، این جشن در شكوه آفرینش گل برگزار میشود و در حقیقت «جشن گل» است.
اردیبهشت هم نام یكی از امشاسپندان گرانقدر در ادبیات دینی زرتشتی است و پاسداشت آتش بر روی زمین نیز به این امشاسپند سپرده شده است.در جشن اردیبهشتگان ، به آتش ارج ویژهای نهاده میشود. ایرانیان در زمانهای پیش در این روز لباس سپید كه نشانه پاكی است، برتن میكردند و به آتشكدهها میرفتند و نیایش اهورامزدا را به جای میآوردند.
اكنون نیز زرتشتیان در جشن اردیبهشتگان به نیایشگاهها میروند و با خواندن اردیبهشتیشت، اهورامزدا را به خاطر آفریدههای سودمندش سپاس میگویند. مردم در این روز تلاش میكنند كه با پیروی از اشا یا راستی، این امشاسپند را از خود خرسند نگهدارند؛ چون براین باورند كه اگر اردیبهشت امشاسپند از كسی خوشنود باشد، دیگر امشاسپندان نیز از او خرسند خواهند بود.
برخی نیز این جشن را روز پاسداشت هنرمندان به شمار آوردهاند و آنچنانكه در سالنامههای پیشین نوشتهاند؛ روزی بوده است برای مهرورزیدن به هنر و هنرمندان و پاداش بخشیدن به آنان. خلف تبریزی نیز در برهان قاطع نوشته است كه « در این روز نیك است به معبد و آتشكده رفتن و از پادشاهان حاجت خود خواستن و به جنگ و كارزار شدن ... و چون این ماه وسط فصل بهار است و نباتات در غایت نشو و نما و گلها و ریاحین تمام شكفته وهوا درنهایت اعتدال، بنابراین اردیبهشت خوانند.» و از همین روی است كه كوشیار گیلی در «زیج جامع» از آن با نام « گلستان جشن» یاد كرده است.
اردی بهشت همچنین نگاهبان آتش است؛ چرا كه آتش بهترین جلوهگاه راستی و پاكی به شمار میرفته است چنانكه همه امشاسپندان دارای دو روی مینوی و زمینی هستند؛ این امشاسپند در جهان مینوی نماینده پاكی و راستی و نظم و قانون اهورایی به شمار میرود و در زمین نگاهبانی آتش به عهده او گذاشته شده است.
برای دیدن گزارش های تصویری از برگزاری جشن اردیبهشتگان امسال بر روی پیوندهای زیر فشار دهید :
جشن اردیبهشتگان در آدریان تهران
http://www.berasad.com/fa/content/view/7405/50/
http://www.amordadnews.com/neveshtehNamyesh.aspx?NId=3937
جشن اردیبهشتگان در آتشکده تاریخی فیروزآبادhttp://hamazoor.ir/persian/index.php?option=com_content&task=view&id=3455&Itemid=154
http://www.amordadnews.com/neveshtehNamyesh.aspx?NId=3924
http://www.berasad.com/fa/content/view/7398/50/
جشن اردیبهشتگان در اهواز http://www.berasad.com/fa/content/view/7393/50/
جشن اردیبهشتگان در اصفهانhttp://hamazoor.ir/persian/index.php?option=com_content&task=view&id=3459&Itemid=154
http://www.amordadnews.com/neveshtehNamyesh.aspx?NId=3923
نظرات