تكنولوژی، رمز داوینچی را آشكار كرد
شاهكار اصلی اثری است كه در زیر رنگهای تابلوی اصلی پنهان شده است و از این رو با استفاده از تكنولوژی فروسرخ وی توانست جهانی كاملا متفاوت كه برای 500 سال در زیر تودهای از رنگها مدفون شده بودند را آشكار كند.
اثر «ستایش مغ» لئوناردو داوینچی پس از انتشار كتاب جنجالی «دن براون» بسیار مورد توجه قرار گرفت و اكنون دانشمندان با استفاده از اسكن فروسرخ اعلام كردهاند آنچه در مورد این اثر ارزشمند است، طرحهایی است كه در زیر تودهای از رنگهای این تابلو مدفون شده است.به گزارش مهر، یكی از عجیبترین نقاشیهای لئوناردو داوینچی به نام «ستایش مغ» در سال 1481 خلق شده اما هرگز به پایان نرسیده است. در آن سال لئوناردوی 30 ساله این پروژه را ترك كرد تا به هنرمند خانگی دوك میلان تبدیل شود.
اكنون نمایش این اثر در یك گالری در فلورانس نشان میدهد این اثر زیبا یكی از گیج كننده ترین و پیچیده ترین آثار لئوناردو به شمار میرود. همانطور كه در كتاب «رمز داوینچی» اثر دن براون نیز گفته شده، در این تابلو روایت عهد جدید از سه مغ بیان شده است كه در منظرهای عجیب و مرموز مملو از اسب سواران، ویرانهها و چهرههای عجیب و غریب، با حضرت عیسی كه به تازگی متولد شده و مادرش حضرت مریم ملاقات میكنند.
صحنه تولد حضرت عیسی از دیگر بخشهای تابلو عجیب تر است؛ زیرا در آن هیچ اسطبل و دامی دیده نمیشود، حتی «سنت جوزف» در تصویر دیده نشده و بیشترین بخش پس زمینه با ضربات قلم موی تك رنگ پوشانده شده است. این نقاشی غیر عادی برای الهام بخشیدن به دن بروان كافی بود تا اعلام كند در زیر این اثر، اثری دیگر نهفته است.
به گزارش تلگراف، «مائوریتزیو سراچینی» متخصص تشخیص آثار هنری در دانشگاه كالیفرنیا، سن دیه گو و تنها موجود زنده، حقیقی و غیر تخیلی كه در كتاب «رمز داوینچی» دن براون به وی اشاره شده است، در تایید اظهاراتی كه در سال 2004 جهان هنر را تكان داد، اعلام كرد: این تابلو اثر اصلی داوینچی نیست.
به گفته وی، شاهكار اصلی اثری است كه در زیر رنگهای تابلوی اصلی پنهان شده است و از این رو با استفاده از تكنولوژی فروسرخ وی توانست جهانی كاملا متفاوت كه برای 500 سال در زیر تودهای از رنگها مدفون شده بودند را آشكار كند.
به گفته سراچینی این بزرگترین مجموعه نقاشی از انسانها و حیوانات است كه در یك تك اثر داوینچی دیده شده است. این آثار پنهانی كه در محافل دانشگاهی به موضوعی بحث برانگیز تبدیل شده است برای اولین بار در فلورانس به معرض نمایش گذاشته شده است.
در ادامه بخشهایی از نقاشیهای پنهای داوینچی را مشاهده میكنید:
یكی از تاثیرگذارترین بخشهای تابلوی مدفون شده مجموعهای شاهكارانه از پرترهها است
در كنار دیگر موجودات اسطبل كه در زیر رنگها پنهان شده بودند، تصویری از یك فیل هم پدیدار شده است
به گفته سراچینی هر یك از این پرترهها به تنهایی یك شاهكار هستند، صورتها با یكدیگر سخن گفته و حركت دارند كه برای نمایش دادن صحنهای از ستایش كاملا غیرعادی به نظر میآید
پرتره پسر چوپان
نظرات