کول فرح؛ یادگار تمدن زاگرسنشینان
آیاپیر نام پیشین شهر ایذه کنونی واقع در شمال شرق استان خوزستان است. در هفت کیلومتری جاده ایذه-شهرکرد و اصفهان، دره جالبی قرار دارد که حدود هزاره نخست پیش از میلاد مسیح، زیستگاه اقوامی از شهروندان دولت ایلامیان بوده است. این جا كول فره یا کول فرح نام دارد با شش سنگنوشته و نقش برجسته منحصر به فرد و تعدادی خانه ویران شده از عهد باستان. ایلامیان۶۴۰ - ۳۲۰۰ پیش از میلاد در بخش بزرگی از ایران کنونی شامل استانهای خوزستان، فارس، ایلام و بخشهایی از استانهای بوشهر، کرمان، لرستان و کردستان فرمانروایی داشتند.
شاهزاده «هانی» حاكم ایالت «آیاپیر» و گروهی از نوازندگان و کاهنان که چند قربانی را به سوی معبد همراهی میکنند.
هوای ابری و بارش باران در روز دیدار ما از یک طرف و حرفهای نبودن عکاسی من باعث گردید، عکس نقشبرجستهها آن چنان که باید گویا نباشند. با این وجود میتوان به راحتی تشخیص داد نفر سمت راست نوازنده چنگ، نفر وسطی خواننده و نفر سمت چپ دایرهنواز است.
این کلاه نمدی، شباهت زیادی به کلاه امروزین لرتباران ساکن در استان کهکیلویه و بویراحمد و همچنین استان لرستان کنونی دارد.
دور تا دور این نقشبرجسته سنگی بیش از 400 نفر در حال نیایش دیده میشوند. در سمت راست نیز میتوان خودروی لیموزین حضرت پادشاه را دید!
ستون در گویش لری سِتین خوانده میشود و آلبوم «ستین اشکسته» با صدای ایرج رحمانپور شاید اشاره به این ستونهای شکسته داشته باشد. البته ستین به معنی عزیز و دلدار و دلبر نیز کاربرد دارد. هر چه هست، بسیار کهن مینمایند ولی این که آیا چنین خانههایی دقیقاً در همان دوره ایلامیان ساخته شدهاند، خارج از دانش من است.
بزرگترین سالن کنسرت جهان
آثار باستانی برای اهل موسیقی، بیگمان از نقطه نظر هنر موسیقی، جذابیت بیشتری دارند. به همین دلیل دیدن نقش برجسته نوازندگان در گوشهای از این دره باستانی، شوق فراوانی برای دیدن سایر بخشها پدید آورد. از جمله وقتی در میان دره با دوستان گپ میزدیم، متوجه شدیم، بازتاب صدای ما خیلی بیشتر از حالتی است که پشت یک دستگاه تقویت کننده صدا باشیم. دوست خوب بختیاریام حافظ موسوی با نام هنری کوهیار بختیاری میگفت یک بار با دو نوازنده کرنا و دهل در این مکان تجربه منحصر به فردی را پشت سر گذاشته است.
شاید عنوان بزرگترین سالن کنسرت جهان با توجه به مکانهای مشهوری چون دروازه طلایی لندنGolden gate اغراق آمیز به نظر برسد ولی حضور فیزیکی در این دره باستانی، همه بدگمانیها را به باد میسپارد. تصور کنید دز زمینی به اندازه نیم زمین فوتبال و کمی هم بیشتر، یک کنسرت موسیقی بدون هر گونه دستگاه صدابرداری برگزار کنیم. آن هم تنها به امید بازتاب دلانگیز صداها از سه کوه مشرف بر منطقه. گویا در گذشته، شکل نعل اسبی کوههای این دره، علاوه بر بازتاب زیبای همه صداها، عملاً چون دژی نفوذ ناپذیر در برابر دشمان ایفای نقش میکرده است. دره کول فرح فقط یک راه به سوی دشت و جاده فعلی ایذه-شهرکرد دارد. تصور نمیکنم نظیر آن را در جای دیگری به این بزرگی بتوان جست. شاید نیاکان ما در آن زمان حساب خیلی چیزها از جمله امنیت و مسئله آکوستیک منطقه را کردند و با زندگی طولانی مدت خویش در آن، چنین نقشهای زیبایی را به یادگار نهادند.
نظرات