رد شدن به محتوای اصلی

غمگین ترین، شادترین و عصبانی ترین کشورهای جهان؛ جایگاه ایران کجاست ؟

غمگین‌ ترین و شادترین مردمان جهان در کدام کشورها زندگی می‌ کنند ؟ چه عواملی بر میزان شادی و غم مردم جهان موثر است ؟ جایگاه ایران در این رتبه‌ بندی‌ ها چیست ؟


این نوشتار به بررسی برخی از عوامل موثر بر میزان غم و شادی مردم جهان پرداخته و ۲۰ کشور غمگین و ۲۰ کشور شاد جهان را از میان ۱۴۰ کشوری که میزان خرسندی مردمان آنان بررسی شده را معرفی می‌ کند.

از مهمترین عواملی که بر میزان خرسندی و شادی افراد اثر دارد، می‌ توان به دستمزد بالا و اختلاف طبقاتی اندک میان شهروندان یک هازمان اشاره کرد.

سرانه ی تولید ناخالص داخلی یکی از شاخص‌ های اندازه‌ گیری خرسندی افراد از وضعیت معیشتی آنهاست. برای محاسبه ی این شاخص، تولید ناخالص داخلی کشور را که دربرگیرنده ی مجموع ارزش کالاها و خدماتی است که طی یک سال در یک کشور تولید می‌ شود، بر جمعیت بخش می‌ کنند و عددی که به دست می‌ آید، سرانه ی تولید ناخالص داخلی آن محسوب می‌ شود. مطالعات بسیاری نشان داده‌ اند که میزان شادی شهروندان یک کشور با این شاخص رابطه ی مستقیم دارد.

میزان درآمد بیشتر به افراد امکان می‌ دهد تا از سطح آموزش و بهداشت مناسب‌ تری برخوردار شوند، در تهیه ی مایحتاج اساسی زندگی به مشکل برنخورند و در وقت آزاد خود به تفریحات گوناگون بپردازند. برخورداری از امنیت شغلی و اجتماعی، تبعیض جنسیتی حداقلی، بهره‌ مندی از آزادی‌‌ های اجتماعی و حقوق مدنی، سبب می‌ شود تا مردم یک کشور احساس خرسندی بیشتری از زندگیشان داشته باشند.

در برابر، اقتصاد ضعیف، فساد سیاسی، عدم امنیت، درآمد پایین، کمبود امکانات بهداشتی و درمانی، عدم برخورداری از رفاه اجتماعی و اقتصادی، سامانه ی آموزشی ناکارآمد و نداشتن آزادی‌ های فردی و اجتماعی، سبب ناخرسندی از زندگی و بروز غم در افراد می‌ شود.

این عوامل می‌ توانند بر میزان امید به زندگی افراد نیز اثر بگزارند. امید به زندگی یک شاخص آماری است که نشان‌ دهنده ی متوسط طول عمر افراد یک جامعه است. این شاخص یکی از ملاک‌ های سنجش پیشرفت و عقب‌ ماندگی کشورهاست. به همین سبب، شهروندان کشورهای توسعه یافته که شهروندانشان اغلب جزو شادترین مردمان جهان هستند، امید به زندگی بالاتری نسبت به شهرواندان کشورهای در حال توسعه دارند.


غمگین‌ ترین کشورهای جهان
جمهوری آفریقای مرکزی در صدر کشورهای غمگین جهان قرار دارد. در این کشور بیش از ۱۰ درصد از کودکان در نخستین سال زندگیشان به دلیل نبود امکانات بهداشتی و ناآگاهی پدر و مادرهایشان، جان خود را از دست می‌ دهند. آموزش و پرورش ناکارآمد که به ازای هر ۹۱ دانش‌ آموز تنها یک آموزگار وجود دارد و نبود افق‌ های روشن در زمینه ی کار و معیشت، از دلایل نامیدی و غمگینی مردمان این کشور است.

زیمباوبه و اتیوپی دو کشور دیگر آفریقایی در جایگاه‌ های پسین قرار دارند. فساد اقتصادی و سیاسی گسترده، نداشتن حقوق مدنی، کم سوادی، سو تغذیه و نرخ بالای بیکاری از دلایل قرار گرفتن این کشورها در صدر این فهرست است.

پاکستان، کشوری آسیایی با دولتی که هر از چند گاه دست به دست می شود، عدم امنیت، نرخ بالای خشونت در جامعه و عدم تحمل خارجی‌ ها، آن را در رتبه ی چارم فهرست قرار داده است.

یمن، سودان، نیجریه، موزامبیک، کنیا، زامبیا، اوگاندا، کامرون و رواندا، از دیگر کشورهای آفریقایی هستند که در رتبه‌ های پنجم تا سیزدهم این فهرست جای گرفته‌ اند. مردم این کشورها از محدودیت آزادی‌ های مدنی، نرخ بالای بیکاری، آموزش و پرورش ناکارآمد، نداشتن دسترسی به آب آشامیدنی سالم، نداشتن اعتماد شهروندان به سامانه ی سیاسی، فساد اقتصادی، شیوع بیماری‌ های میکروبی و پایین بودن نرخ امید به زندگی، رنج می‌ برند و به همین علت از زندگی خود ناخرسندند.

ایران اما در این فهرست در رتبه ی چاردهم قرار گرفته است. با وجود آنکه ایران به لحاظ سرانه ی تولید ناخالص داخلی و امید به زندگی، در رتبه ی بالاتری از سایر کشورهای این فهرست قرار دارد، اما رژیم سیاسی، نبود آزادی‌ های مدنی و حقوق اجتماعی، این کشور را در زمره ی غمگین‌ ترین کشورهای جهان قرار داده است. ایران همچنین بالاترین نرخ مهاجرت افراد تحصیل‌ کرده و متخصص جهان را دارد.

کشورهای تانزانیا، بنگلادش، کامبوج، نپال، سنگال و هند، در رتبه‌ های پانزدهم تا بیستم این فهرست جای گرفته اند:

شادترین کشورهای دنیا
نروژ، دانمارک و سوئد سه کشور واقع در شمال اروپا، سال‌ های متمادی است که در صدر شادترین مردمان جهان قرار دارند. امکانات رفاهی اجتماعی، برابری مدنی، درآمد بالا، اختلافات طبقاتی کم و سامانه ی آموزش و پرورش کارآمد، سبب شده است تا مردمان این دو کشور از زندگی خود خرسندی بالایی داشته باشند.

استرالیا و نیوزیلند دو کشور واقع در نیم‌ کره ی جنوبی رتبه های چارم و پنجم این فهرست هستند. سامانه ی آموزش و پرورش کارآمد، اقتصاد قدرتمند و آزادی‌های مدنی، عامل خشنودی شهروندان این کشورهاست.

کانادا، فنلاند، هلند، سوییس، ایرلند، لوگزامبورگ، ایالات متحده آمریکا، بریتانیا، آلمان، ایسلند، بلژیک، هنگ‌ کنگ، سنگاپور و تایوان، رتبه‌ های ششم تا بیستم این جدول را به خود اختصاص داده‌ اند. بیشتر این کشورها دارای رشد اقتصادی بالا، آزادی‌ های مدنی، مشارکت مردمی در سیاست، سامانه ی پزشکی و درمانی کارآمد، امنیت و آرامش هستند:


عصبانی ‎ترین کشورهای جهان
به جز آنچه در مورد میزان خرسندی شهروندان و خشنودی آنان نسبت به وضعیت معیشتی در کشورهایشان مطرح شد، بنیاد گالوپ با یک اندازه‌ گیری متفاوت، درصدد برآمد تا میزان خشم و عصبانیت شهروندان کشورهای جهان را بررسی کند.

در پژوهش هایی که از سوی این بنیاد صورت گرفت، شهروندان سه کشور عراق، ایران، و سودان جنوبی، به ترتیب خشمگین‌ ترین مردم جهان معرفی شدند. حجم بالای احساسات منفی از جمله: "نگرانی، دردهای جسمانی، استرس و غم" از جمله عواملی است که دلیل عصبانیت مردمان این کشورها عنوان می‌ شود.

همین جستار در کیهان سوئد

نظرات

پست‌های معروف از این وبلاگ

بس که این ملت خر است

مملکت در دست مشتی خائن غارتگر است بس که این ملت خر است حال روشنفکر بیچاره ز بد هم بد تر است بس که این ملت خر است مغزها له شد به زیر سم ملایان قم وای در عصر اتم صحبت عمامه و تسبیح و ریش و منبر است بس که این ملت خر است هر که حرفی زد ز آزادی دهانش دوختند جان ما را سوختند حرف حق این روز ها گویی گناه منکر است بس که این ملت خر است مملکت افسوس برگشته به صد ها سال پیش حرف عمامه است و ریش گوز من بر ریش هر چه شیخ در هر کشور است بس که این ملت خر است خاک شهر قم گمان داری بشر می پرورد تخم خر میپرورد زانکه هر سو شیخکی بر منبری در عرعر است بس که این ملت خر است ما که می دانیم حال شیخ ها در حجره ها وای بر احوال ما کز تف هم درسها ماتحتشان دائم تر است بس که این ملت خر است شیخ ریقویی که دائم بود دنبال لوات در پی فور و بساط با فلان پاره اش امروز یک شیر نر است بس که این ملت خر است وانکه خیک گنده اش پر بود دائم از عرق چونکه برگشته ورق پیش چشم ملت اکنون بهتر از پیغمبر است بس که این ملت خر است معده هر شیخ چون پ

اسناد شرارت و آدم فروشی محسن مخملباف

" محسن مخملباف " که در سال ۱۳۵۳ به همراه دو نفر دیگر، اقدام به  یورش تروریستی  با چاقو به پاسبان خیابان ایران (مرحوم شامبیاتی) می کنند، در درگیری با وی مجروح و دستگیر می شود. اینک مستندات پرونده ی مخملباف را به نقل از گزارش ساواک و نیز گزارش روزنامه ی اطلاعات در اختیار همگان می گزاریم. همچنین گواهی نزدیکان و قربانیان وی مبنی بر همکاریش با آدمخوار رژیم لاجوردی (فرنشین وقت زندان اوین)، در دستگیری و پرونده سازی برای مخالفان جمهوری اسلامی را نیز مورد بررسی قرار می دهیم. گزارش ساواک از دستگیری محسن مخملباف سازمان اطلاعات و امنيت كشور س. ا. و. ا. ک خيلی محرمانه گزارش بازجویی مشخصات متهم "محسن" فرزند "حسين"، شهرت مخملباف، شماره ی شناسنامه ۶۱۴۴۸ تهران، متولد ۱۳۳۶ تهران، شغل كارگر بازار (پسته ‌فروشی) مغازه ی لطفعليان، سرای پايدار، محل سكونت: تهران خيابان صفاری، كوچه ی يخچال، نبش كوچه، بالای لبنياتی، منزل اجاره‌ ای، مجرد، ميزان تحصيلات سوم متوسطه، دين اسلام، مذهب شيعه اثنا عشری، تابعيت دولت شاهنشاهي ايران، فاقد سابقه ی اتهامی و كيفری از نظر ضد امنيتی م

رونمایی از کس کش اعظم و وروره جادوی پاسدار قالیباف

چندی است که ویدیو کلیپ هایی از فردی منتشر می شود که دقیقن حرف دل رنج دیدگان و مردم ستم دیده ی ایران را می زند. او نقابی بر چهره زده است تا ماهیت درنده ی گرگش را پنهان سازد. "سید محید حسینی" از توله حرامزادگان الله پرست تازی باقی مانده از یورش الله پرستان عرب نخستین به کشورمان می باشد که هم اکنون با داغ اسلام اهریمنی بر دل و پیشانی دعاگوی خویش، سالیان سال است که مشاور مطبوعاتی و رسانه ای پاسدار "قالیباف" در شهرداری رژیم در تهران می باشد. فردی که سیل ارقام نجومی رد و بدل شده ی شهرداری و بده بستان ها و البته رانت خواری شخصی خودش از این موهبت سفره ی نکبت جمهوری اسلامی را دیده و هم از آن خوان پربرکت خمینی حرامزاده، بسیار نوشیده و چشیده. وی در یکی از ویدیو کلیپ هایی که از وی منتشر شده است، با حساب بر روی ساده لوحی مخاطبان خود در سیستان و بلوچستان، از احساسات انسانی آنها سو استفاده کرده و خود را در حالی هم آوا و همراه آنان و شریک درد و رنج و فقرشان جا می زند که تو گویی وی در همه ی این چهل سال عمر نکبتی که از ولایت فقیه گرفته، نه تنها روحش هم از فقر دهشتناک و فاحش د